Tekstin koko

Kirjoitukset ajalta: marraskuu 2013

Nettijoulukalenteri pareille

Lauantaina 30. marraskuuta 2013

Parisuhteen joulukalenteri 2013 on Facebookiin perustettu avoin ryhmä, joka on ideoitu Hyvinkään-Riihimäen alueen perheasiain neuvottelukeskuksessa. Seurakuntien perheneuvojat siis toivottavat kukoistavan parisuhteen aikaa adventtiajaksi, ja tarjoavat myös keinoja rakkauden ravitsemiseksi. Itse odotan kiinnostuneena, mitä tulevina päivinä kalenterin "luukuista" avautuukaan. Työn, perheen ja jouluvalmistelujen vaatimusten takia oman puolison tai seurustelukumppanin huomioiminen ja yhteinen aika on joskus saattanut jäädä liian vähäiseksi, mutta tänä vuonna olkoon toisin!

Siunattua adventtia!

Etiopian matkablogi - Sunnuntai 17.11.2013

Maanantaina 25. marraskuuta 2013 | Kosti Kallio

Lalibelan kirkko, Etiopia
Kosti Kallio Lalibelan kivestä veistetyn Pyhän Yrjön kirkon vartijan tuolilla.

Lauantaina saimme vierailla Kirsti ja Risto Leikolan lähettikodissa Addis Abebassa. He kertoivat mielenkiintoisesti pitkästä 22 vuoden työjaksostaan Etiopiassa. Tärkeätä on, että paikalliset ihmiset saadaan itse hoitamaan vastuullisesti eri tehtäviä. Silloin he ovat valmiit jatkamaan opittua työtä, vaikka lähetit lähtevätkin pois aikanaan maasta. Nykyisin Leikolat työskentelevät Mekane Yesus -kirkon asiantuntijatehtävissä Suomen Lähetysseuran lähettäminä. Palatessamme hotellille kohtasimme kaupungilla useita hääkulkueita, jotka menivät komeilla valkoisilla ja kukitetuilla autoillaan torvet soittaen ja ikkunoissa juhlavieraat ruusukimppuja heiluttaen kohti juhlakuvauspaikkaa!

Etiopian matkan viimeisenä päivänä, sunnuntaina, jo aamuvarhaisesta alkaen, kuuntelimme hotellihuoneissa ulkoa kovaäänisten kautta kuuluvaa Etiopian ortodoksikirkon messua. Aamiaisen jälkeen matkasimme bussillamme Mekane Yesus kirkon kansainvälisen seurakunnan jumalanpalvelukseen. Odottelimme kauniissa kesäisessä säässä kirkon avarassa pihassa tovin amharankielisen messun loppumista. Pian väkeä tuli kirkon ovesta ulos tulvimalla. Englanninkielisessä messussa taas olisi ollut kovasti vielä tilaa.  Yllätykseksi siellä oli monia suomalaisia mukana ja saarnan piti seurakunnan uusi pappi, Seinäjoelta vapaaehtoistyöhön tullut Helena Turja. Myös useita muita suomalaisia lähettejä ja vapaaehtoistyöntekijöitä tapasimme kirkon jälkeen kahvihetkessä.

Illalla kävimme katselemassa kansanmusiikki ja -tanssiesityksiä perinneruokaravintolassa. Taidokkaat esitykset olivat välillä vauhdikkaita ja antoivat kuvan Etiopian pitkästä historiasta. Perinneruoan, inseran syönti aloitettiin pesemällä kädet tarjoilijan kannusta kaatamalla lämpimällä vedellä. Ruoka syödään perinteisesti käsin, mutta taisi useimmat meistä käyttää länsimaisia ruokailuvälineitä! Iltaohjelman jälkeen siirryimme lentoasemalle ja palasimme yölennolla Istanbulin kautta kotimaahan.

Oli todella monipuolinen ja rikas matka! Taivaan isälle kiitos matkan varjeluksesta! Myös matkaoppaille ja erityisesti Matti Nummelalle kiitos koko matkan onnistuneista järjestelyistä sekä Pirkko-puolisolle Kombolchan, Dessien ja Woldiyan vierailujen järjestelyistä!

Etiopian matkaryhmä
Matkaryhmä Uran Kidaren luostarikirkon pihapiirissä Tana-järven niemimaalla.

Piispat sukkahousuasiantuntijoina

Perjantaina 22. marraskuuta 2013

Papit ovat piispojen kaitsemia ja pappien pukeutumista varten piispainkokous onkin antanut ohjeen papin ja lehtorin virkapukeutumisesta. Aikaisemmassa ohjeessa naispapin sukkahousujen väriksi määriteltiin musta tai harmaa. Pystyn kuvittelemaan piispainkokouksen istunnon, jossa piispat (silloin kaikki miehiä) venyttivät nailonsukkanäytteitä kämmentensä yli ja ojentelivat näitä vuoroin istuntosalin keinovaloon, vuoroin luonnonvaloon. Sitten he kenties äänestivät ja päätyivät yhteisymmärrykseen väreistä musta ja harmaa. Uusimmassa ohjeessaan piispat eivät enää arkisukkahousujen väriin puutu, vaan lausuvat, että on käytettävä asuun sopivia sukkia ja kenkiä. Juhlavammissa tilanteissa sukkien on piispojen mielestä nyt oltava mustat.

Piispojen nykyisen ohjeen mukaan naispapin arkipukuna on musta pantakauluksellinen papinpaita ja tilanteen mukaan papin jakkupuku, tavallinen jakkupuku tai muu arkiasu. Käytännössä naispapit useimmiten noudattavat ohjetta "muu arkiasu", ja kukin pukeutuu oman tyylinsä mukaisesti. En tiedä, ovatko piispat tyytyväisiä vai tyytymättömiä kaitsettaviensa pukeutumiseen. Sen sijaan Gloria-lehdessä ilmeisesti ollaan tyytyväisiä, sillä joulukuun numeroon on kuvattu kolme tyylikästä pappia.

Persoonallisesti pukeutuvia pappeja on sekä naisten että miesten joukossa. Suomessa ei kuitenkaan liene vielä nähty amerikkalaisen luterilaisen papin Nadia Bolz-Weberin tyylistä pastoria. Hän evankelioi myös tatuointiensa kautta (ja on monien arvostama puhuja ja kirjoittaja). Kuvia löytää helposti Internetin kuvahaulla.

Suomessa piispat ovat uudistaneet naispapin virkapuvun, mutta eivät miespappien. Naiset saivat vuonna 2012 uuden virka-asun nimeltä Valonsäde. Miespuolisen työtoverini mielestä on "niukahkoa" pukeutua pelkkään valonsäteeseen. Tämä mielipide sai aikaan hilpeyttä eräässä kokouksessa, mutta vain yhdessä pöydännurkassa. Vähän kauempana istunut miespastori ei hilpeyttä huomannut, vaan pyysi puheenvuoroa kertoakseen, että hän kyllä joskus pukeutuu "pelkkään pantaan". Yksillä siis valonsäde, toisella pelkkä panta! Puhuja taisi kuitenkin tarkoittaa käyttävänsä pantakauluspaitaa liperien ja kaftaanin sijasta.

Papit siis käyttävät työvaatteinaan erilaisia asuja oman harkintansa mukaan. Mutta mitä mieltä ovat seurakuntalaiset pappien pukeutumisesta? Silloin tällöin joku pahoittaa mielensä ja antaa palautetta. Se, että joku viitsii ja rohkenee palautetta antaa, on pelkästään hyvä asia. Sillä on varmasti väliä, miltä pappi missäkin tilanteessa näyttää. Ulkonäkö ja pukeutuminen viestittävät siinä missä ilmeet, eleet ja puhekin. Olisin kiinnostunut saamaan vielä enemmän palautetta aiheesta, sillä nyt meillä on käytössämme vain harvakseltaan tulevia kritiikkejä pappien vääränlaisesta pukeutumisesta. Toivon tähän blogiin kommentteja siitä, millainen asu on papille sopiva, miten papit ovat onnistuneet ja epäonnistuneet vaatevalinnoissaan ja niin edelleen. Viitsisitkö kertoa?

2 kommenttia

Etiopian matkablogi - Perjantai 15.11.2013

Maanantaina 18. marraskuuta 2013 | Kosti Kallio

Baher Dar, Etiopia

Tänään lähdimme aamulla kauniissa säässä Etiopian suurimmalle järvelle, Tana-järvelle, katetulla veneellä. Tavoitteena oli muutaman kilometrin päässä sijaitseva niemi, jossa on 1300-luvulla rakennettu  ortodoksiluostari, Uran Kidane. Pyöreässä luostarikirkossa saimme nähdä ja kuulla perinteistä munkkien laulua, hartautta tai liturgiaa perinteisten rumpujen säestyksellä. Tuli mieleeni japanilainen buddhalaisten munkkien sutrien lukeminen. Matkaopas esitteli meille kirkon keskellä olevaa nelikulmaista huonetta, jonne ei ulkopuolisilla ole asiaa. Siellä on liitonarkin jäljennös. Kirkon sisärakennelmaan oli maalattu täyteen Raamatun ja alkukirkon historiaan liittyviä värikkäitä kuvia.

Matkalla takaisin teimme ostoksia polun varressa olevista pikku myyntipöydiltä. Kävimme veneellä myös Sinisen Niilin alkulähteellä, koska tältä järveltä vesi virtaa kohti Niiliä. Järven muuttuessä vähitellen joeksi näimme nuoria miehiä kalastamassa siimalla kaislaveneestä. Kaloja näytti tulevan aika mukavasti! Virtahepoja emme nähneet, koska vesi oli tavallista korkeammalla.
Iltapäivällä söimme lounaan Tana-järven rannassa valtavan puun varjossa kauniissa puutarhassa pelikaanien ja muiden lintujen viettäessä aikaansa silmiemme edessä.

Nyt pian nousemme koneeseen ja lennämme  takaisin Addis Abebaan.

Etiopian matkablogi - Maanantai 11.11.2013

Perjantaina 15. marraskuuta 2013 | Kosti Kallio

Maanantai 11.11. meni kauniissa kesäsäässä täällä Woldiyassa, Pohjois-osassa Etiopiaa. Hyvin nukutun yön ja aamupalan jälkeen tutustuimme Woldiyan seurakuntaan ja kirkon vieressä olevaan työkeskukseen. Seurakunta on viisikymmentä vuotta vanha. Se on kokenut myös vainon ajan edellisen hallituksen aikana. Kirkko otettiin pois välillä kokonaan, mutta seurakunta ei kuollut, vaan jatkoi elämää. Seurakunnalla on ulospäin suuntautuvaa toimintaa. Saarnapaikkoja on kahdeksan, joista neljä on jo itsenäistynyt. Lisäksi on nuorisotyötä ja opiskelijatyötä uuden yliopiston opiskelijoiden keskuudessa.

Työkeskuksessa meille oli ilo tutustua siellä käyviin ja toimiviin naisiin, jotka olivat järjestäneet esityksen puuvillalangan teosta ja kankaiden kutomisesta. Samassa oli vielä kahviseremonia perinteiseen tapaan. Myös orpolapsia tapasimme. Heille on järjestetty käsityöopetusta, jotta he saisivat niistä mahdollisen ammatin aikanaan. Pirkko ja Matti Nummela ovat tehneet arvokasta työtä Suomen lähetysseuran työntekijöinä täällä Woldiyassa. Suuri määrä kummilapsia saa apua elämäänsä tämän keskuksen kautta.

Iltapäivällä kävimme kahdessa eri orpolapsen kodissa. Toisessa iäkäs sijaisäiti sairasteli. Hänkin sai lääkitysapua, että olisi kyennyt hoitamaan orpotytön. Talon vuotava katto oli myös saatu korjattua. Toisessa kodissa kummilapsiprojektin kautta leskiäiti oli saanut kokonaan uudesta paikasta kodin, jossa hän nyt asui tyttärensä kanssa. He olivat onnellisia suuresta avusta ja myös meidän vierailustamme. Näissä kodeissa käytyämme ei meidän suomalaisten pitäisi valittaa mistään, sillä meillä on sittenkin lähes kaikilla niin erinomaisen hyvin asiat.

Etiopian matkablogi - Sunnuntai 10.11.2013

Keskiviikkona 13. marraskuuta 2013 | Kosti Kallio

Sunnuntaina 10.11. olimme Dessien Mekane Yesus kirkon jumalanpalveluksessa. Väkeä oli paljon, kirkko täynnä ja osa jäi ulos. Varmaan kaksi-kolmesataa henkeä. Messu alkoi ylistyslauluilla. Liturgi johti messua monin rukouksin, synnintunnustuksen ja synninpäästön sanoilla. Yksi lapsi kastettiin punaisesta muovipesuvadista! Eräs naishenkilö siunattiin lähtemään Amerikkaan. Hiippakunnan johtaja eli presidentti saarnasi vauhdikkaasti! Välillä oli tiedotuksia ja me toimme laulutervehdyksen Suomesta ja annoimme lahjaksi seurakunnalle kynttilänjalat uutta rakenteilla olevaa kirkkoa varten. Lopuksi vietettiin ehtoollinen ja sain olla Reijo Huuskosen kanssa jakamassa ehtoollista. Messu kesti kolme tuntia! Joku sanoi minulle, että otitko oppia seuraavaa kertaa varten Hyvinkäälle? Siinäpä haastetta!

Lounaan jälkeen matkamme jatkui kauniiden vuoristoseutujen kautta Woldiyaan, jossa yövyimme bungaloveissa Afrikan yöäänien ja kaupungin äänten kuuluessa.

Etiopian matkablogi - Torstai 7.11.2013

Addis Abeban katunäkymää

Aamulla puoli kahdeksan maissa lähdimme Addis Abebasta kohti pohjoista 400 km päässä olevaa Dessietä. Matka taittui pikkubussilla. Kuva on hotellimme kadulta heti lähdön jälkeen. Matkalaukut laitettiin auton kattotelineelle.

Matkalla oli valtavan kauniit maisemat! Yli kahden kilometrin korkedella olevalta ylätasanteelta laskeuduimme välillä alas laaksoon ja sieltä taas serpentiinitietä ylös vuorille. Pelloilla korjattiin viljaa ja suuria karjalaumoja kuljetettiin pitkin tienvarsia. Välillä lehmät, vuohet, lampaat sekä aasit ja kamelitkin olivat jäädä auton alle, mutta taitavasti kuljettaja ohjasi automme niiden ohi. Yhtään kolaria emme matkallamme nähneet, mikä tuntui uskomattomalta, sillä karjalaumoja kulki pitkin ja poikin tiellä.

Loppumatkasta pysähdyimme tutustustumaan yhteen pääkohteistamme, Kombolchan toimintakeskukseen, jossa Pirkko Nummela työskentelee. Suomen lähetysseura on saanut tukea Nenäpäiväkeräyksestä tähän keskukseen. Näimme, kuinka keräysvarat ovat menneet hyvään tarkoitukseen. Meitä tervehtivät pihalla leikkivät pienet lapset ja työkeskuksessa oli muutamia nuoria opiskelemassa käsityötaitoja. Osa oli jo ehtinyt lähteä kotiin. Henkilökunta oli ystävällistä ja motivoitunutta työhönsä.

Jatkoimme työkeskuksesta Dessien kaupunkiin, joka sekin sijaitsee noin 2,5 kilometrin korkeudella merenpinnasta. Yö on viileä ja ulkoa kuuluu voimakas musiikki läheisestä ravintolasta. Tämä on Afrikkaa!
Taas olemme varjeltuneet monilta vaaroilta tänään! Kiitos Taivaan Isälle!

Etiopian matkablogi - Keskiviikko 6.11.2013

Perjantaina 8. marraskuuta 2013 | Kosti Kallio

Olemme turvallisesti perillä Addis Abebassa. Matkalaiset ovat kaikki terveitä! Saavuimme yöllä klo yksi tänne pienen sateen saattelemana. Hotellimme oli muutettu, mutta ei hätää, siisti Monarch-hotelli lähellä lentokenttää. Viitisen tuntia ehdimme nukkua. Aamupala oli hyvä, ei niin ylellinen kuin Suomessa, mutta hyvin riittävä. Viisumeita emme saaneet heti yöllä, vaan vaaleanpunaisen lapun passia vastaan. Tänään matkatoimisto hoitaa viisumit kuntoon.

Kello lentokentällä näytti puoli kahdeksaa tullessamme, vaikka meidän kellomme näytti puoli kaksi yöllä. Täällä on käytössä vanha raamatullinen tapa aloittaa päivän tunnit aamulla kello kuusi. Siksi kello näyttää olevan kuusi tuntia edellä todellisesta ajasta. Nyt pitää olla tarkkana, että käsittää ajan oikein! Varsinkin, jos sopii paikallisten kanssa tapaamisia!

Kaunis päivä on alkanut. Addis Abebassa! Varjelusta taas pyydämme, kun kaupungille olemme lähdössä!

Jatkoa edelliseen...

Tänään tutustuimme Etiopian pääkaupunkiin, Addis Abebaan. Ajoimme pikkubussilla melko ruuhkaisia katuja. Tutustuimme paikallisen oppaan johdolla Etiopian historiaan ja Etnografiseen museoon. Museossa näimme jotain siitä, kuinka pitkä historia maalla on. Sanotaanhan, että ihminen olisi lähtöisin juuri Etiopiasta. Museon yksi kerros käsitteli uskontojen ja erityisesti Etiopian ortodoksisen kirkon historiaa. Vanhat koristeelliset ristit ja hyvin vanhat raamatunaiheiset maalaukset puhuttelivat. Afar-heimon, jonka parissa tehtävää radiotyötä seurakuntamme tukee, elämäntapoja oli kuvattu eräällä osastolla myös.

Iltapäivällä tutustuimme ortodoksikirkkoon ja sen erääseen suureen kirkkorakennukseen, jossa juuri vietettiin suurta juhlaa. Väkeä oli paljon, mutta niin myös kerjäläisiä käsi ojossa joka kääntessä. Etiopialainen oppaamme ei suositellut tai suorastaan kielsi antamasta mitään, koska hän näki, ettei sillä näiden ihmisten ongelmia ratkaista. Hän suositteli ostamaan paikallisesta kaupasta opetusmateriaalia ja antamaan niitä heille, jotta he itse auttaisivat itseään elämässä eteenpäin. Asia jäi mietityttämään.

Aamulla meillä on varhainen herätys kun jo seitsemältä pitää olla bussi pakattuna ja aamupala syötynä. 12 tunnin bussimatka Dessien kaupunkiin kohti Pirkko Nummelan työpistettä alkaa.

Etiopian matkablogi - Tiistai 5.11.2013

Perjantaina 8. marraskuuta 2013 | Kosti Kallio

Pääsimme turvallisesti Istanbuliin asti. Helsingissä oli sade ja kova tuuli, muuta kone nousi turvallisesti paksun pilvikerroksen läpi aurinkoon! Odottelemme pian Addis Abebaan lähtevää konetta. Sää on lämmin ja pimeys laskeutui äsken Istanbulin ylle. Laskeutuessamme näin ikkunasta Hagia Sofian suuren nykyisen museomoskeijan ja entisen suurkirkon. Myös Sininen moskeija näkyi hyvin. Bosborin salmessa näkyi paljon laivoja ja miljoonakaupunki sen molemmin puolin.

Etiopian matkablogi - Maanantai 4.11.2013

Keskiviikkona 6. marraskuuta 2013 | Kosti Kallio

Sekä ajatuksissani että myös käytännössä olen valmistautunut viime viikkoina matkalle Etiopiaan! Meitä hyvinkääläisiä, sekä muutama henkilö myös muista seurakunnista, yhteensä 15 henkeä, lähdemme, jos Jumala suo, 5. - 18.11.2013 tutustumaan lähetystyöhön kyseisessä maassa. Samalla tutustumme Etiopian maahan ja sen vuosituhantiseen kulttuuriin. Matkan johtajana toimii kokenut Etiopian lähetystyöntekijä Matti Nummela ja minä toimin toisena matkanjohtajana. Matti on toiminut vaimonsa Pirkon kanssa erityisesti aids-orpojen parissa tehtävässä työssä. Matin jäätyä eläkkeelle Pirkko jatkaa projektityössä siellä edelleen. Niinpä tapaammekin matkallamme myös Pirkon työnsä ääressä!

Tarkoitus on tällä palstalla kertoa matkakokemuksista. Tänään olen pakkaillut viimeisiä tavaroita laukkuihin. Tavarat pitäisi saada sopivasti jaettua matkalaukkuun ja käsimatkatavaroihin. Matkatavaraa saa olla peräti 30 kiloa +käsimatkatavarat! Omat tavarat painavat noin 20 kg ja loput kilot käytän tuomisiin Etiopian kirkolle sekä aidsorpotyöhön.

Huomenna osa meistä lähtee kirkonmäeltä klo 10 taksilla kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Sieltä nousemme Turkish Airlines -yhtiön lentokoneeseen klo 13. Matkallamme on välilasku Istanbulissa ja saavumme Addis Abebaan yhden jälkeen yöllä.

Sulkeudumme esirukouksiinne!

Ei kommentteja

Hyvinkään Seurakunta | PL 29 (Hämeenkatu 16), 05801 Hyvinkää | puh. 040 8050 200 |