Tekstin koko

Blogi

Arkisto

Arkisto

Yksi kirjoitus

Kirjoitukset ajalta: helmikuu 2014

morituri te salutant

Keskiviikkona 5. helmikuuta 2014

Kuolevaiset tervehtivät sinua, näillä sanoin tervehtivät antiikin Rooman gladiaattorit keisaria matkatessaan viimeiseen taisteluunsa
kansan katsellessa kamppailua Colosseumin lehtereiltä.

Kuolema on tullut taas hetkeksi julkiseksi, kun kuolevien kuvia on ripustettu kaiken kansan ihmeteltäväksi. Yhteisvastuukeräyksen
kampanjamainosten Pieta -aiheesta mukaeltu asetelma on onnistunut nostamaan tunteita.

Kampanja lienee yksi onnistuneimmista, jos puhutaan sen herättämästä julkisesta keskustelusta liittyen siihen, miten on hyvä kuolla ja tästä elämästä lähteä. Saattohoidosta, sen laadusta ja tasapuolisuudesta pitää puhua. Saattohoidossa on kyse myös asenteista ja kivunlievityksen hinnasta. Onkin mielenkiintoista nähdä millaiset vaikutukset saattohoitomme tulevaisuuteen keräyksellä tulee olemaan.

Hyvinkään seurakunta on yksi niistä Suomen seurakunnista, joissa Yhteisvastuun virallisia mainosjulisteita ei käytetä. Karuissa ja taiteellisissa julisteissa kuolleet tai sellaisiksi kuvatut henkilöt ovat läheisensä sylissä, kuten Jeesus aikanaan äitinsä sylissä. Kuolemaa ja sen synkkää lopullisuutta julisteissa kuvataan, mutta kuinka hyvin niissä kuvataan saattohoitoa; elävän ihmisen rinnalla kulkemista, sitä sopii miettiä. Varmasti on myös tuumailtu, että yhteisvastuukeräykseen osallistuvia kohderyhmiä ankeaksi mielletty juliste saattaa estää innostumasta, sen paremmin rahaa keräämään kuin sitä lahjoittamaan.

Julkisuudessa on moitittu julistekampanjaan nuivasti suhtautuvia siitä, että nämä eivät halua kohdata ja nähdä kuolemaa todellisena. Selitys on aika kummallinen sillä julisteiden kuvat nimittäin antavat kuolemasta vahvasti lavastetun kuvan.

Saattohoidon todellisuudesta ne eivät sano juuri mitään. Karussa huoneessa, läheisensä roikottamat ja harmaansiniseksi valaistut ihmiset eivät muistuta oikeasti kuollutta ihmistä. Julisteen kuvamaailmasta ensimmäiseksi mielikuvaksi nousee minullekin lähinnä ydinlaskeuman tai talvivaaran sakka-altaan uhriksi joutuneet horrorfilmin zombiet. Liekö mainoksen laatija nähnyt kuolleita vain elokuvissa?
Mutta mainosten tehtävänä on luoda mielikuvia ja herättää tunteita siksi ymmärrän niin mainoksesta pitäviä kuin oikein hyvin myös Hyvinkäällä tehtyä ratkaisua.

Mutta olipa Yhteisvastuun virallisesta mainoskampanjasta mitä mieltä tahansa se on saanut suomalaiset puhumaan kuolemasta  ja kuolevan hoitamisesta. Se on arvokas saavutus.

Yksi kommentti

Hyvinkään Seurakunta | PL 29 (Hämeenkatu 16), 05801 Hyvinkää | puh. 040 8050 200 |