Tekstin koko

Blogi

Arkisto

Esa Kokko

Esa Kokko on Hyvinkään seurakunnan seurakuntapastori, jonka vastuualueita ovat evankelioimistyö, raamattuopetus ja Vehkojan aluetyö. Seurakunnallista kokemusta on kertynyt Hyvinkäällä jo lähes 27 vuoden ajalta - alkuvuosina koulunuoriso- ja rippikoulutyössä. Harrastuksina urheilu (HIFK), musiikki (blues) ja Italian-matkailu.

Hyvää jussia!

Maanantaina 18. kesäkuuta 2018 | Esa Kokko

Kolmas etunimeni on juhannuksen sankaria mukaillen Juhani, joka tietysti tulee ruotsin Johanista ja se taas Raamatun Johanneksesta tarkoittaen Jumala on armollinen. Olen siten minäkin jussin nimipäiväsankareita! Hauska yhtymäkohta juhannuksen viettoon löytyy vielä Kurt Wallanderin koirasta Jussista, joka on saanut nimensä tietenkin kuuluisasta tenorista Jussi Björlingistä. Niin kuin tiedämme keskikesän juhlinnan perinteet nousevat pimeästä pakanuudesta - silti voimme viettää jussia kirkollisestikin nimenomaan Johannes Kastajan eli Messiaan tienraivaajan kunniaksi! Kun hallituksen tehtävänä on maksaa suurta tienpidon kunnossapitovelkaa, kirkon kutsumuksena tulisi olla edesauttaa suomalaisia turvautumaan Kristukseen omana Vapahtajanaan. Monelle suomalaiselle nimittäin uskon esteeksi on tullut mielikuva Kristuksesta, joka karkottaa hänet Vapahtajan luota.

Monen käsitys Jeesus Nasaretilaisesta onkin Raamatun Kristuksen irvikuva. Moni pitää Jeesusta nössönä, joka käskee kääntää toisenkin poskensa; monelle Jeesus käy ympäripyöreästä humanistista, jonka sanoma on lähimmäisen rakkaus. Joillekuille Jeesus on vielä ankaran etiikan vaatija vailla vertaa.  Mihin olemmekaan hukanneet Uuden testamentin sanavalmiin ja syntisiä puolustavan Nasaretin Jeesuksen? Ei tarvitsekaan tämän jälkeen ihmetellä tyhjyyttään kumisevia kirkkojamme. Johannes Kastaja suurin merkitys olikin se, että hän osoitti oikean kuvan luvatusta Messiaasta: "Katsokaa Ihmistä. Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin. Minun tulee vähetä, Hänen kasvaa."

Niinpä meidän on hyvä muistaa kaiken juhannuksen juhlinnan humun keskellä, millainen Vapahtaja meillä on: "En minä ole tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan antamaan henkeni ihmisten elämän puolesta. Oppikaa minusta, sillä minun taakkani on keveä kantaa.  Kavahtakaa fariseusten ja kirjanoppineiden hapatusta. Joka uskoo minuun, hänellä on iankaikkinen elämä!" 

Johannes Kastajan viitoittamaa juhannusta kaikille!

Yksi kommentti

Viisas kuin aasi!

Maanantaina 27. marraskuuta 2017 | Esa Kokko



Olemme kuulleet sanottavan, että joku on tyhmä kuin aasi, niin kuin tuo eläin olisi jääräpäinen ja vailla järkeä, kun ei ota totellakseen käskijänsä sauvaa. Itse asiassa aasi on erittäin viisas eläin, usein käskijäänsä fiksumpi. Sen sijaan, että aasi olisi tyhmä, meidän on pikemminkin ajateltava toisen sanonnan mukaisesti, että saapas on tyhmä!  

Hienon Citikkani taustapeilin varressa roikkuu Kanarian saarilta tuliaisena saamani pehmoaasi se on musta ja sillä on päällään keltainen liivi, jossa lukee: "I love Ferrari." Sitä katsoessani mieleeni tulee usein rakkaan vaimoni vuosien takainen Rhodoksen-matka. Hän oli ystävättärensä kanssa tutustumassa saaren pohjoispäähän ja päätti ajaa aasitaksilla. Hän oppi, että koska aasi varoo koipiaan jyrkillä rinteillä kulkiessaan, se ei ota vastaan sellaista käskyä, jota totellessaan se on vaarassa katkaista koipensa.

Aasi ei liiku senttiäkään, jos se saa toteuttaakseen vaarallisen komennon. 
Tämä aasin jääräpäisyys ja kuurous eli niin sanottu tyhmyys onkin täten mitä suurinta viisautta! Aasin täytyy niin sanotusti tulla oikein motivoiduksi, jotta se lähtee liikkeelle. 

Näin ollen ymmärrämme, miksi Jeesus ratsasti kaupunkiinsa nuorella aasilla. Jeesus kun ei käske eikä komentele meitäkään, vaan hellästi suostuttelee meitä seuraajikseen! Jeesus jutteli varmaankin tuolle aasille tähän tapaan: " Älä hätäile, pääset pian emosi turvaan, lainaan sinua vain hetken. Jaksat kyllä kantaa minua tämän lyhyen matkan verran. Tarvitsen sinua kulkuneuvokseni, sillä maan mahtavat ratsastavat kyllä korskeilla hevosillaan, mutta Sakarjan kirjan mukaan Messias tulee hiljaisena ja nöyränä aasin selässä. Minun tehtäväni kaupungissa on nimittäin antaa itseni sovitusuhriksi koko maailman syntien edestä. Ajattele positiivisesti, sillä suostumalla tähän hankkeeseen pääset maailmanhistoriaan!"

 Me olemme ensimmäisen adventin ja palmusunnuntain evankeliumin aaseja, joilla Vapahtajamme ratsastaa. Hän kutsuu meitä omistamaan oman paikkamme kirkkohistoriasta seuraamalla Häntä Jumalan valtakuntaan. Hänen taakkansa on kevyt kantaa ja Hän on luonteeltaan lempeä. Hän ei käske eikä komentele vaan vetää puoleensa evankeliumillaan: "Katsos, niin paljon olen rakastanut sinua ihmislapseni, että sinun autuutesi tähden jätin taivaan riemuni, tulin ihmiseksi ja kärsin katkeran ristinkuolon. Kun omantunnon hädässäsi syntiesi taakan alla turvaat vain Minuun, et joudu kerran kadotukseen vaan pääset taivaallisiin hääjuhliini!"

Ei kommentteja

Hyvinkään Seurakunta | PL 29 (Hämeenkatu 16), 05801 Hyvinkää | puh. 040 8050 200 |