Tekstin koko

Blogi

Arkisto

Pentti Helttunen

Pentti Helttunen on Hyvinkään seurakunnan kirkkovaltuuston puheenjohtaja.

Martti Lutherin jalanjäljillä

Maanantaina 10. heinäkuuta 2017 | Pentti Helttunen

 

Sain olla mukana seurakunnan tekemällä opintomatkalla Saksaan, Martti Lutherin jalanjäljille. Lensimme Frankfurtiin, josta bussilla menimme ensin Hyvinkään ystävyyskaupunkiin Bad Hersfeldiin. Teimme jalkaisin kaupukikierroksen paikallisen oppaan johdolla. Eisenachissa olimme kaksi yötä. Tutustuimme Eisenachissa Wartburgin linnaan, jossa Luther oli suojassa sekä hengellisen että maallisen vallan tuomioilta. Eisenachissa kävimme Bach-museossa mm. kuuntelemassa Bachin musiikkia ja saimme olla kuulemassa pienen konsertin vanhoilla soittimilla. 
Erfurtissa tutustuimme augustinolaisluostariin, jossa Luther aloitti munkkina v.1505 ja vihittiin papiksi v.1507. Luostari oli kuuluisa ankaruudestaan.  Wittenbergiin Luther siirtyi v.1511 ja sai tohtorin arvon seuraavana vuonna sekä aloitti luennoimisen yliopistossa "Pyhän Raamatun professorina". Luostarin tornihuoneessa, jota ei enää ollut nähtävissä, hänelle avautui roomalaiskirjeen kohta "Vanhurskas on elävä uskosta", vuosi lienee ollut 1518. 
Wittenbergissä kävimme linnan kirkossa, jonka oveen Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiä anekauppaa vastaan 31.10.1517, josta uskonpuhdistuksen katsotaan alkaneen. Nyt ovessa on metalliset latinankieliset teesit nähtävinä. Kirjapainotaidon vuoksi teesit levisivät nopeasti eri puolille Eurooppaa. Paavin kirkko vaati Lutheria peruuttamaan puheensa eli sanomaan yhden sanan "revoco - peruutan", mutta Luther vastasi "Kristus eläköön, Martti kuolkoon" . Heinäkuussa 1520 paavi Leo X antoi bullan eli julisti Lutherin pannaan. Luther poltti sen ja paavi julisti hänet kirkonkiroukseen v. 1521. Luther kutsuttiin v. 1521 Wormsin valtiopäiville, jotka keisari Kaarle V kutsui kokoon. Lutheria vaadittiin peruuttamaan kirjoituksensa, mutta hän kieltäytyi peruuttamasta tekstejään, ellei niitä "Raamatun sanalla ja selvillä järkisyillä" osoitettu vääriksi.   Keisari suuttui ja julisti Lutherin valtakunnankiroukseen ja espanjalaiset sotilaat tahtoivat Lutherin roviolle, mutta saksalaiset osoittivat suosiotaan. Kotimatkalla Lutherin kannattaja Saksin vaaliruhtinas Fredrik Viisas järjesti hänen "kaappauksensa" ja vei Lutherin Wartburgin linnaan, missä hän vietti 10 kuukautta esiintyen Junker Jörkinä, parrakkaana Yrjö-ritarina. Tänä aikana hän käänsi Uuden Testamentin saksaksi yhdessätoista viikossa ja sen ilmestyttyä hän luopui käyttämästä munkinkaapua.  Koko Raamatun Luther avustajineen julkaisi saksan kielellä v. 1534. 
Wittenbergissä tutustuimme Luther-taloon eli hänen kotiinsa. Monien aikalaistensa hämmästykseksi Luther avioitui karanneen nunnan Katariina von Boran kanssa v.1525. Heille syntyi kuusi lasta, toiseksi vanhin kuoli jo ensimmäisenä elinvuotenaan ja kolmas lapsi kuoli 12-vuotiaana isänsä syliin.  Tästä Luther  ei enää toipunut, sillä ilo oli kadonnut hänen elämästään. Itse hän eli vielä neljä vuotta tämän jälkeen. 
Luther kävi elämänsä aikana kaksi merkittävää teologista kiistaa. Ensimmäinen koski tahdon vapautta Erasmus Rotterdamilaisen kanssa ja toinen Kristuksen läsnäoloa ehtoollisessa Ulrich Zwinglin kanssa. 
Martti Luther syntyi v. 1483 ja kuoli v. 1546 Eislebenissä. Hänet haudattiin Wittenbergin linnankirkon saarnatuolin eteen, jossa hauta on edelleen. Hänen viimeisiä sanojaan olivat "Wir sind Bettler, das ist wahr" - Me olemme kerjäläisiä, se on totta.
Lutherin suhtautuminen juutalaisiin vaihteli hänen elinaikanaan. Nuorta Lutheria syytettiin omana aikanaan liiallisesta myötämielisyydestä juutalaisia kohtaan. Esimerkiksi Jeesuksen ristiinnaulitsemisen Lutherin mukaan suoritti ihmiskunta eikä juutalaiset. Juutalaiset tulisi käännyttää kristityiksi rakkaudella eikä pakolla. Jeesus tulisi esitellä juutalaisille valitun kansan messiaana. Iän myötä Lutherin suhtautuminen juutalaisiin muuttui kielteiseksi, josta kirjoitin edellisessä blogikirjoituksessani.

Uskonpuhdistuksen perusperiaatteet:
Sola fide - yksin uskosta
Sola Scriptura - yksin kirjoituksista
Sola Christus - yksin Kristuksesta tai Kristuksen kautta
Sola gratia - yksin armosta
Sola Deo gloria - kunnia yksin Jumalalle         

Ei kommentteja

Lutherin suhde juutalaisiin

Maanantaina 20. helmikuuta 2017 | Pentti Helttunen

 Luther-patsas

Jatkan edellistä blogikirjoitustani Israeliin liittyvällä aiheella. Uskonpuhdistuksen 500-vuotisen merkkivuoden aloitin tutustumalla Martti Lutherin kirjoihin. Aluksi luin hänen elämänsä loppupuolella eli v. 1543 julkaiseman kirjan "Juutalaisista ja heidän valheistaan". Nyt on menossa 650- sivuinen kirja "Galatalaiskirjan selitys", jossa Luther perusteellisesti selittää ja vääntää rautalangasta vanhurskauttamisoppia; "yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden".

Ensin mainitussa kirjassa minua suorastaan järkytti Martti Lutherin hirmuinen juutalaisviha. Johtopäätöksissään hän meni niin pitkälle, että kehotti "polttamaan synagogat, repimään rikki heidän asuntonsa, ottamaan pois heidän kirjansa ja Talmudinsa, kieltämään julkisesti rukoilemasta ja Jumalaa ylistämästä ja edes Jumalan nimen lausumista, heidän tulisi asua ulkosuojissa ja talleissa niin kuin mustalaiset, karkottaman heidät maasta" jne.

Historiatietojen mukaan Lutherin kehotuksia maan hallitsijat eivät kuitenkaan panneet käytäntöön siinä vaiheessa. Natsit 400 vuotta myöhemmin painattivat kirjasta lyhennetyn version jakaen sitä miljoona kappaletta ja käyttivät sitä propagandassaan. "Kristalliyönä" marraskuun 9. ja 10. päivän välisenä yönä v. 1938 natsit panivat Lutherin kehotukset täytäntöön ja seuraavina vuosina holokaustin seurauksena surmattiin julmasti 6 miljoonaa juutalaista.

Miksi Luther kirjoitti tällaisen kirjan? Taustaksi kerrotaan, että juutalaiset käännyttivät kristittyjä omaan uskoonsa ja käyttivät pilkkaavaa kieltä mm. Jeesusta kutsuttiin äpärälapseksi tai huoran pennuksi ja Mariaa siis huoraksi. Lutherilta pyydettiin vastinetta juutalaisten syytöksiin ja hän kirjoitti vastahakoisesti parikin kirjaa vanhoilla päivillään. Hän ruotii niissä juutalaisten opetuksia hyvin perusteellisesti ja kumoaa ne kirjoituksiin vedoten. Lutherhan oli koulutukseltaan alun perin oikeusoppinut ja ehkä siksi hän osaa taitavasti perustella mielipiteitään ja väittämiään, mutta juutalaiset eivät Lutherin perusteluja hyväksyneet.

Miksi ylipäätään juutalaiset ovat saaneet kokea käsittämätöntä vihamielisyyttä koko historiansa ajan? Sanotaan, että mitään muuta kansaa ei ole vastustettu kautta historian yhtä kiihkeästi kun juutalaisia. VT:n Esterin kirjassa kerrotaan suunnitelmasta ja päätöksestä noin 400 v. eKr, että "kaikki juutalaiset oli hävitettävä, tapettava ja tuhottava, nuoret ja vanhat, lapset ja vaimot". Suunnitelma epäonnistui ja siksi Israelissa vietetään vuosittain suurta puurim-juhlaa. Jeesus, opetuslapset ja alkuseurakunnan ihmiset olivat juutalaisia. Raamatun kirjoittajat lääkäri Luukasta lukuun ottamatta ovat juutalaisia. Paavali juutalaisena tajusi jännitteisyyden juutalaisten ja pakanakristittyjen kesken ja siksi hän kirjoittikin Roomalaiskirjeessä kummallekin ryhmälle ohjeita. Paavali itse sai kokea kristityksi kääntymisen jälkeen vainoa juutalaisilta, kun he syyttivät häntä petturiksi ja yrittivät tappaa hänet.

Alkuvuosisatoina pakanakristittyjen päästessä valtaan juutalaisiin alkoi kohdistua vainoa ja vihamielisyyttä. Kirkkoisämmekään eivät välttyneet vihapuheilta juutalaisia kohtaan. Se perintö on jatkunut tähän päivään asti ja näyttää vain kiihtyvän myös kristillisissä maissa puhumattakaan islamilaisista maista.

Mistä juutalaisia syytettiin? Teologinen syytös oli Jumalan eli Jeesuksen tappaminen. Ajateltiin, että kristittyjen pitää jollakin tavalla kostaa tämä juutalaisille.

Toinen syytös oli, että juutalaiset ovat paatuneita ja luopuneita, Jumala on hyljännyt heidät ja karkottanut kaikkien kansojen sekaan ja kristillinen kirkko on tullut valitun kansan tilalle, puhutaankin korvausteologiasta. Kolmanneksi osa kirkkoisistä olivat suunnan näyttäjiä 100 - 500 luvuilla. Eräskin toteaa, että "synagogahan ei ole ainoastaan ryövärien ja petkuttajien majapaikka, vaan myös demonien". Musta surma, luonnon katastrofit yms. sälytettiin juutalaisten syyksi. Samoin heitä syytettiin lasten sieppauksista ja kaivojen myrkyttämisestä. Ranskan vallankumouksen seurauksena juutalaisten asema Euroopassa parani ja he saivat kansalaisoikeudet takaisin. 

Suomen suhtautuminen juutalaisiin on vaihdellut historian saatossa. Papistonkin piirissä on esiintynyt voimakasta antisemitismiä. Suomesta luovutettiin natsien käsiin v. 1942 viisi turvapaikan saanutta juutalaista pakolaista ja heidän mukaansa lähti vapaaehtoisesti yhden vaimo ja heidän kaksi lastaan. Näistä kahdeksasta vain yksi selvisi hengissä. Päätöksen luovutuksesta teki silloinen sisäministeri hallituksen tietämättä. Tässä yhteydessä voi todeta, että v. 1974 suomalaiset rakensivat moshavin, osuustoiminnallisen suomalais-juutalaisen keskuksen Yad Ha Shmona (kahdeksan muistoksi). Pääminsteri Paavo Lipponen v. 2001 esitti Suomen puolesta virallisen anteeksipyynnön juutalaisille näiden kahdeksan juutalaisen karkottamisen johdosta.

Antisemitismi sana otettiin käyttöön 1800-luvulla, kun haluttiin juutalaisvihan ja juutalaisvastaisuuden tilalle fiksumpi ilmaisu.

Ei kommentteja

Jerusalemin Pyhiinvaeltaja!

Tiistaina 24. toukokuuta 2016 | Pentti Helttunen

Tällaisen arvonimen ja kunniakirjan saimme keväällä Israelin matkalla.

Itkumuuri
Kuva Pentti Helttunen. Valokuva on Itkumuurista Jerusalemissa.

Tel Avivin lentokentältä menimme Jaffossa toimivaan Beit Immanuelin messiaaniseen seurakuntaan. Sen työyhteydessä ovat Annu ja Pedro Santos, Annu on suomalainen fysioterapeutti ja Pedro on pastori-arkkitehti. He kertoivat, että nykyisin on vapaampaa tehdä evankelioimistyötä ja jakaa Raamattuja. Oppaan mukaan messiaanisia juutalaisia olisi noin 15000.

Galilean maakuntaan ja sen retkikohteisiin tutustuimme Tiberiaksesta käsin. Tiberias perustettiin v. 20 jKr. ja se sijaitsee Kinneretin järven länsirannalla. Tämä makean veden järvi on nyt noin 213 metriä meren pinnan alapuolella ja siitä Israel saa 2/3 makeasta vedestään, 1/3 puhdistetaan merivedestä.

Kapernaumiin purjehdimme "Jesus Boat" -veneellä Tiberiaksesta. Kävimme Pietarin kotitalon raunioilla, jonka päälle kahdeksan pylvään varaan on rakennettu uusi moderni kirkko. Ajoimme Golanin ylänköä Pyhän maan korkeimman paikan Hermon vuoren juurelle Jordanin alkulähteille Baniakseen Filippuksen Kesareaan. Hermonilla laskettelukeliä olisi vielä ollut, mutta jätimme laskettelut toiseen kertaan. Palatessa poikkesimme Autuaaksijulistusten kirkossa laulamassa "Maa on niin kaunis".

Jerusalemiin teimme päivän retken. Aloitimme Getsemanen puutarhasta ja tutustuimme Kaikkien kansojen kirkkoon, jonka fasadissa on upea mosaiikkityö kuvaten Jeesusta rukoilemassa yksin ja tämän yläpuolelta löytyvät kreikankieliset kirjaimet Alfa ja Omega. Fasadin yläpuolella on kaksi kaurispatsasta muistuttamassa psalmista 42:1 "Niinkuin peura halajaa vesipuroille, niin minun sieluni halajaa sinua, Jumala."

Puutarhahaudalla meillä oli ehtoollisen vietto. Haudan oveen oli kaiverrettu teksti:"He is not here - for He is risen". Paikka oli rauhallinen, paljon kukkia ja linnut lauloivat puissa. Vietimme yhdessä nurkkauksessa ryhmän kesken ehtoollisen.

Vanhassa kaupungissa kuljimme matkan Via Dolorosaa - Ristin Tietä. Länsimuurilla eli itkumuurilla pysähdyimme ja siellä oli mahdollisuus laittaa rukouspyyntöjä muurin massiivisten kivien rakoon. Tämä muurinosa on säilynyt Herodes Suuren rakennuttamasta Jerusalemin temppelistä, jonka Tiituksen sotajoukot hävittivät v. 70 jKr. Siitä alkoi juutalaisten 1900 vuotta kestänyt karkotuksen aika. Kuuden päivän sodassa v. 1967 Israel sai Jerusalemin hallintaansa. Länsimuuri lienee pyhän maan tärkein paikka, koska se symbolisoi Israelin kansan paluuta Luvattuun Maahan. Päivän lopuksi tutustuimme Israel-museoon ja Jerusalemin pienoismalliin.

Jerikossa maailman vanhimmassa kaupungissa poikkesimme Kuolleelle merelle mentäessä. Raamatussa Jeriko tunnetaan paikkana, jonne Israelin heimot Joosuan johdolla ensimmäisenä hyökkäsivät Egyptistä palattuaan.

Kuollut- eli suolameri on nykyisin noin 430 metriä meren pinnan alapuolella. Veden suolapitoisuus on 30 prosenttia. Suola sisältää paljon mineraaleja ja kosmetiikka-teollisuus on kehittänyt tuotteita näistä raaka-aineista mm. Ahava-tuotteet. Vedessä on nautinto kellua ja sitä ennen voi ottaa mutakylvyn, mutta suuhun ja silmiin ei suolavettä saa mennä. Kuulimme muutamien jopa menehtyneen varomattomuuden vuoksi.

Beit Sheanin kaivauksilla kävimme Sachneen mentäessä. Arkeologit ovat löytäneet jopa 18 kaupunkikerrosta, joista roomalainen lienee vaikuttavin; roomalainen amfiteatteri on suurin koko maassa esiin kaivetuista, laveat kadut, kylpylät höyrysaunoineen ja mosaiikkilattiat. Maanjäristys tuhosi kaupungin 749 jKr.

Gilboan vuorelta kävimme katselemassa Jisreelin laaksoa ja mahtavia maisemia. Laaksoalueesta osa on aikoinaan ollut kelvotonta suoaluetta, mutta sinne on rakennettu valtavat määrät kalanviljelyaltaita. 

Sachnen kansallispuisto on eräs kauneimmista paikoista Israelissa. Uimme lämpimässä lähteessä, veden lämpötila on lähes 28 astetta ympäri vuoden. Paikalle kokoontuu paljon sekä turisteja että paikallista väkeä viettämään vapaa-aikaa.

Kaanaan kylässä kävimme vanhassa kirkossa ja tietysti viinikaupassa maistamassa eri viinilajeja. Nasaretissa poikkesimme Pyhän Marian uudehkossa katolisessa kirkossa. Kävelymatkan päässä on Nasaretin perinnekylä, jossa palasimme pari tuhatta vuotta taaksepäin tutustuen eri ammatinharjoittajiin kuten paimeneen, puuseppään, kutojaan ja kierroksen lopuksi nautimme perinneaterian. Tzipporissa, Marian kotikaupungissa, kiertelimme kaivauksilla ihailemassa vanhoja upeita mosaiikkilattioita.

Lyhyesti Israelista

Israel-sana merkitsee "taistella Jumalan kanssa" tai "Jumala kamppailee" tai "Jumala hallitsee". Mooseksen kirjassa kerrotaan Jaakobin painista ja siinä yhteydessä Jaakob sai uuden nimen Israel.

Olen iloinen ja kiitollinen siitä, että seurakunnassamme on kokoontunut uskollisesti jo vuosikymmenet Israel Raamattu- ja rukouspiiri. Kokoontuminen päätetään Israelin kansallislauluun Hatikvaan ja siunataan Israelia:

"Herra siunatkoon sinua Israel ja varjelkoon sinua. Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, aamen."

Siunataan näin Israelia unohtamatta arabikristittyjä sekä arabikansoja, joissa ihmisten kärsimys ja ahdinko sodanjaloissa on sanoin kuvaamatonta.

Ei kommentteja

Hyvinkään Seurakunta | PL 29 (Hämeenkatu 16), 05801 Hyvinkää | puh. 040 8050 200 |