Tekstin koko

Blogi

Arkisto

Pakanuuden kauniit kasvot

20.4.2018 9.26 | Inga-Lill Rajala



Muutama vuosi sitten havahduin mindfulnessin ja uushenkisyyden vaaroihin, kun luin Mikkelin piispan Seppo Häkkisen puheen kirkon kasvatuksen ja perheasiain kokouksessa. Hän varoitti siitä, että pakanuus on palaamassa maahamme. Hänen näkemyksensä mukaan kristillinen usko ollaan ajamassa ulos kouluista samalla kun paraatiovesta marssivat sisälle mm. hindulaisuus ja buddhalaisuus, new-age ja mindfulness. Piispa Häkkisen sanoja lainattiin joidenkin lehtien sivuilla, mutta muuten on kirkossa otettu varsin vähän kantaa idän uskonnoista nouseviin ilmiöihin.

Mindfulnessia, jonka alkuperä on zen-buddhalaisuudessa, on länsimaissa pystytty markkinoimaan erittäin tehokkaasti. Sen erinomaisuuteen saattavat uskoa niin lääkärit kuin pankkiiritkin, opettajat, hoitajat kuin yritysjohtajatkin. Miljoonat ihmiset eri puolilla maailmaa osallistuvat kursseille, mutta samaan aikaan kristillisten kirkkojen merkitys on vähenemässä. Mindfulnessista on tehty akateemisesti hienostunut ja hyväksytty terapiametodi, jotta se olisi helppo niellä. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että sen pohjalla olevan zen-buddhalaisuuden käsitys ihmisestä, todellisuudesta ja maailmasta poikkeaa täysin kristillisestä maailmankuvasta. Varoittavia sanoja ovat lausuneet myös mm. buddhalaisissa maissa toimineet lähetystyöntekijät, jotka ovat käytännössä nähneet tämän uskonnon aiheuttamat haitat ja vaarat yhteiskunnassa ja yhteisöille.  Pakanuus ei ole tullut länsimaihin rumana ja järkyttävänä, vaan kauniina ja haluttavana.

Nykyisin Suomessakin tarjotaan houkuttelevia, eri tasoisia mielen hallinnan kursseja. Mainoksia näkee niin lehdissä kuin internetissäkin sekä monien opistojen tarjonnassa. Lähes kuka tahansa kursseja käynyt henkilö voi toimia mindfulness-ohjaajana. Kursseille osallistuville luvataan mm. elämänlaadun paranemista, stressinhallintaa, onnellisuutta, keskittymiskykyä ja ihmissuhdeongelmien ratkeamista. Tuntuu, että se on lääke lähes jokaiseen vaivaan... Ihmiset ovat valmiit maksamaan suuriakin summia päästäkseen kursseille. Euroopassa ja Yhdysvalloissa mindfulness on jo miljardien eurojen ja dollarien valtava bisnes. Kaupan on myös mittalaitteita, värityskirjoja ja muita oheistuotteita.

Vaarallinen mindfulness

Mindfulness on monille ikään kuin tabu, jota ei sovi arvostella. "Vastavirtaan" kulkijaa voidaan pitää ymmärtämättömänä ilon pilaajana. Nyt on kuitenkin jo olemassa kokemusta sen vaikuttavuudesta ja jopa vaarallisuudesta. On todettu mm. että harjoituksista voi olla hyötyä joillekin suhteellisen hyvin voiville ihmisille, jotka haluavat oppia tuntemaan itseään paremmin, mutta tutkimukset sen erinomaisuudesta ovat todellakin ristiriitaisia. Tiedetään esimerkiksi, että myös kävely luonnossa tai rukous voi vähentää stressiä - eikä siitä tarvitse maksaa mitään mindfulnesskurssimaksuja. Tiedetään, että psyykkisesti hauraat ihmiset voivat harjoitusten takia sairastua entistä vakavammin. Erään suomalaisen tutkimuksen mukaan narsistisia piirteitä omaavat opiskelijat keskittyivät entistä enemmän omaa itseään suurenteleviin ajatuksiin.

Joillakin työpaikoilla työntekijöitä on lähetetty mindfulness-kursseille, jotta he selviäisivät paremmin tehtävistään. On nimittäin paljon helpompaa lähettää ihmisiä kursseille kuin korjata työpaikan epäkohtia. Tutkija Mira Karjalainen Helsingin yliopistosta kirjoittaa: "Mindfulness-kurssit ovat nyt rantautuneet monelle suomalaisellekin työpaikalle.  ...kurssien avulla voidaan lakaista maton alle myös organisaation rakenteellisia ongelmia".

Rapakon takana Yhdysvalloissa kriittiset kansalaiset kysyvät, miksi heidän yhteiskunnassaan on yhä enemmän henkisesti huonosti voivia ihmisiä, vaikka niin monet ovat olleet vuosia mindfulnessin vaikutuspiirissä päiväkodeissa, kouluissa, oppilaitoksissa, työpaikoilla ja terapioissa. Henkisistä harjoituksista ei ole ollutkaan apua!

Journalisti Ruth Whipman muistuttaa the Guardian -lehdessä, että yhteisöllisyys on suurin yksittäinen onnen lähde, mutta mindfulness vie kuplaan, jossa tarkastellaan vain omaa itseä ja omia tuntemuksia. Tällöin voidaan sulkea silmät todellisilta ongelmilta, jotka pitäisi ratkaista. 

Kristinuskon ainutlaatuisuus

Itse näen kristillisen uskon vahvuuden muista uskonnoista nouseviin henkisiin virtauksiin verrattuna olevan realismissa. Kristinusko on kiinni totuudessa. Elämä ei ole unta, eikä elämän tarkoitus ole saavuttaa nirvanaa. Ympäröivän yhteiskunnan ja maailman vääryydet sekä oman yhteisön epäkohdat nähdään rehellisesti - ja niitä yritetään korjata.  Omaan napaan tuijottamisen sijaan kristillisyyteen kuuluu vahvasti yhteisöllisyys sekä vastuu lähimmäisestä ja maailmasta. Eikö tämä olisi juuri sellaista henkistä ja hengellistä opetusta, jota kouluissa ja yhteiskunnassa tänään tarvittaisiin?

Henkilökohtaisella tasolla kristityn elämään kuuluu, että elämän vaikeat asiat tunnistetaan ja tunnustetaan rehellisesti, sillä Jumala hyväksyy ja rakastaa ihmistä sellaisena kuin hän on.  Ahdistuksia ja ongelmia ei siirretä mielikuvien avulla pilvenhattaroille, vaan niistä kerrotaan Jeesukselle, veljellemme, jonka rakkaus ihmistä kohtaan ei riipu lainkaan ihmisen omista ponnisteluista.  Kristinuskon vastaus häpeään ja syyllisyyteen on ainutlaatuinen. Aina kun on tehnyt väärin itseään ja lähimmäisiään kohtaan, on olemassa uudelleen aloittamisen armo: Meidän Vapahtajamme antaa kaikki meidän syntimme anteeksi tänäänkin.

3 kommenttia "Pakanuuden kauniit kasvot"

Timo 23.4.2018 9.18

Tämä on mielenkiintoinen aihe sen takia, että monet itämaiset uskonnot on kaupallistettu jo kauan sitten Aasiassa ennen tänne rantautumista. Kristinuskoa on amerikoissa kaupallistettu jo kauan, mutta Suomi on kaukana siitä.

Toiseksi tämä on mielenkiintoista sen takia, että ihmsiet eivät tunnista uskonnollisuutta muualla kuin Kristinuskossa. He torjuvat sen, mutta muut uskonnot pääsevät esim. kouluihin ja työelämään helpommin esiin.

Kristinuskossakin on pitkä meditoinnin perinne ja kurinalaisen rukouselämän perinne, mutta se eroaa siinä, että sen kohde on ihmisen ulkopuolella.

Itämaisessa meditaatiossa muokkaamme itseämme niin, että tavoitteena on oman tahdon sammuminen ja nirvana. Tätä ei moni huomaa vaikka se on pahassa ristiriidassa meidän ajatustemme kanssa. Tai ehkä juuri siksi se on niin kiinnostavaa?

Kristinuskon mediataatiokurssit eivät myy niin hyvin, koska ne heti tunnistetaan uskonnolisksi.

Martta 24.4.2018 8.20

Hieno kirjoitus siitä kuinka meitä viedään kuin litran mittaa hömpällä ja humpalla. Hyvään oloon on pesiytymässä käytäntöjä, jotka tulevat mystisesta aasiasta. Kasvoton, kivetön tunnemaailma, jota pystyy hallitsemaan alistettuna, kurjistettunna. Sellaisia ihmisiä me halutaan olla, keskittyä itseemme ja vain itseemme.
Rohkeaa kirjoittaa siinäkin mielessä, että tämä tuntuu saavan yhä runsaaamin kannattajia jopa terveydenhuollosta. Terveydenhuollon edustajat pitävät kiinni käypähoitosuosituksista ja toisaalta hurahtavat tähän, josta ei ole ainakaan selkeitä puolueettomia tutkimustuloksia ja hoidollisuus ja terapeuttisuus on kyseenalaistettu, viimeksi Helsin Yliopistossa.
Tämä mindfulness näyttää tälläiselle tavalliselle ihmisille kuin ortopolologian dosenttiluentoja pitäneen tieteenalan edustaja Aapo Heikkilä, vailla mitään tiedtettä ja todentamista. Useimmilla oli hauskaa, joka ei näytä toteutuvan mindfulnesissa. Hän ei vaan osannut niitä kaupallistaa kuten mindfulnes.

Riikka Paija 9.5.2018 9.14

Ikävä nähdä seurakuntani sivuilla näin asenteellinen kirjoitus. Olen viisikymppinen seurakuntalainen - en ala ylistämään tai puolustelemaan mindfulnessia, mutta sanonpa tämän: minua mindfulness-harjoitukset ovat haavoittaneet paljon vähemmän kuin monet kristilliset harjoitukset, joissa kristinuskon ydin on ymmärretty vähän (salakavalan vähän) vinksahtaneesti. Ymmärretty yhtä väärin kuin tämän artikkelin kirjoittaja on ymmärtänyt mindfulnessin väärin. Esimerkki, psyykkisesti hauraat ihmiset voivat myös kirkon/seurakunnan vuoksi sairastua entistä vakavammin. Olen valitettavasti nähnyt sitä.
Toivon, ettei tällaista (artikkelin edustamaa) asenteellisuutta tarvitsisi kirkossani kohdata.

Kommentoi "Pakanuuden kauniit kasvot"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 
 

Hyvinkään Seurakunta | PL 29 (Hämeenkatu 16), 05801 Hyvinkää | puh. 040 8050 200 |