Ajankohtaista hautaustoimessa

Kamppailu luonnonvoimia vastaan

Tänä vuonna hautausmaita ei saada siisteiksi pyhäinpäiväksi. Puiden lehti tulee alas poikkeuksellisen myöhään. Lisäksi töitä on hidastanut koko viikon kestäneet pakkaset, jotka ovat jäädyttäneet alas pudonneita lehtiä maahan kiinni. Puissa on ollut suurin osa lehtimassasta aivan pyhäinpäivän aatolle asti. Työntekijät ovat tehneet kaikkensa, että edes suurin osa lehdistä saataisiin kerättyä mutta valitettavasti emme pysty säitä säätämään emmekä saa luontoa tahtomme ja toiveemme alle taipumaan. Kuvat ovat perjantaiaamuna otettuja. Paikoin lehtiä’ on vielä runsaammin.

Pahoittelemme tilannetta. Toisaalta maahan pudonneet lehdet muistuttavat meitä talvilepoon asettautuvasta luonnosta ja lehdistä huolimatta voimme rauhoittua muistamaan poisnukkuneita rakkaitamme.

Markku Husso

Hautaustoimen päällikkö

Hautojen hoitamattomuuskuulutus Puolimatkassa ja Rauhannummella.

Hoitamattomat haudat 2023

Kasteluvesi hautausmailla suljetaan

Vedet on katkaistu kaikilla hautausmailla viikolla 42. Pyrimme saamaan ne taas päälle ennen äitienpäivää.

Rauhannummen vesiallas
Rauhannummen kasteluallas

Hoitohautojen hoitokausi päättyy

Alamme poistaa hoitokukkia maanantaina 2.10.

Hyvinkään seurakunta etsii vapaaehtoisia arkun kantajia.

Kantajia tarvitaan tilaisuuksiin yhä enenevissä määrin. Tehtäviä on sekä arkisin, että viikonloppuisin. Aiempaa kokemusta ei vaadita, koulutamme tehtävään.

Jos tunnet, että tämä olisi sinulle oikea vapaaehtoistyön muoto ja omaat riittävän fyysisen kunnon, ilmottaudu seurakunnnan vapaaehtoispankin kautta.

Vapaaehtoispankki

Hoitamattomana seurakunnalle palautuneet haudat 2023

ILMOITUS

Koska alla lueteltuja hautoja ( kts.linkki) ei ole kunnostettu kirkkoneuvoston 30.3.2022 antamasta kehotuksesta huolimatta, Hyvinkään seurakunnan kirkkoneuvosto on kirkkolain 17 luvun 5 § nojalla julistanut hautaoikeudet näihin hautoihin menetetyksi.

Samalla ilmoitetaan, että hautaoikeuden haltijalla on mahdollisuus poistaa haudalla oleva muistomerkki tai rakennelma. Jollei niitä tai haudalla olevia irtaimia esineitä ole poistettu kuuden kuukauden kuluessa hautaoikeuden päättymisestä, siirtyvät ne seurakunnalle vastikkeetta (Hautaustoimilaki 5 luku 14 §). Määräaika päätyy 31.12.2023.

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella, joka on annettava Hyvinkään seurakunnan kirkkoneuvostolle viimeistään 18.7.2023. Valitusosoite:
Hyvinkään seurakunta, Kirkkoneuvosto
Postiosoite: PL 29, 05801 HYVINKÄÄ
Käyntiosoite: Hämeenkatu 16, 05800 Hyvinkää
Sähköposti: hyvinkaa.srk@evl.fi

Lisätietoja:
hautaustoimen päällikkö p 0400 475641
hautaustoimen työnjohtaja p 0400 545160

Hyvinkäällä 14.6.2023
Hyvinkään seurakunta
Kirkkoneuvosto

Hoitamattomana seurakunnalle palautuneet haudat 2023 näät täältä.

Hautausmaiden vesitilanne

Vedet on kytketty päälle Puolimatkan, Rauhannummen ja Rautatienrakentajien hautausmailla.

Kytäjän hautausmaalta vettä saa toistaiseksi vain hautausmaalla olevista altaista, joista vesi saattaa loppua.

Pyhäinpäivä on lauantaina

Pyhäinpäivänä linja-autokuljetus Rauhannummen hautausmaalle lähtee klo 12.30 Hyvinkäänkylästä ja ajaa Uudenmaankatua (tilausajo), Paavolasta (linja 6) ja Hakalasta (linja 4). Vaihtoyhteys rautatieasemalta klo 12.45. Auto ajaa Hämeenkatua, Sähkökatua, Munckinkatua ja Hämeenkatua Rauhannummeen. Paluu hartauden jälkeen samaa reittiä. Paikallisliikenteen maksu.

Pyhäinpäivän hartaus Rauhannummessa klo.14.00. ja Puolimatkan kappelissa klo 15.00.
Pyhäinpäivän perhehartaus Puolimatkan kappelissa alkaa klo 16.00

Äitienpäivänä otettiin Hyvinkään seurakunnassa käyttöön https://www.hautahaku.fi/fi . Palvelulla löydät haudan vainajan nimellä ja kartasta voit katsoa mihin suunnistaa. Hautauksesta täytyy kuitenkin olla kulunut vähintään puoli vuotta.
Rauhallista pyhäinpäivää kaikille.

Oravat, linnut ja rusakot syyspuuhissa hautausmailla

Syksyn tultua oravat ja linnut ovat hyvin kiinnostuneita haudoille tuoduista jäkäläpalloista, maljakoista ja öljykynttilöistä. Ne irrottavat ja levittelevät jäkäläpalloja ja kuljettelevat maljakoita sekä öljykynttilöitä ja kiskovat myös havuja. Ilmeisesti etsien pesäntekotarpeita sekä ravinteikasta öljypitoista talia ravinnoksi talven varalta. Myös rusakot touhuilevat aktiivisesti hautausmailla. Niiden lempiruokaa ovat erilaiset kesäkukat ja muistokimpuissa käytetyt kukat, etenkin neilikat ja ruusut.

Hautahaku.fi

Hyvinkään seurakunta on liittynyt mukaan mobiiliystävälliseen Hautahaku.fi palveluun ja palvelu on käytössä 5.5. alkaen. Hakupalvelua voi käyttää käsipuhelimella tai tietokoneella.

Linkki hautahakuun

Hautahaku on luotu helpottamaan hakupalvelussa mukana olevien seurakuntatalouksien hautausmaille haudattujen vainajien hautapaikkojen löytämistä. Hautahaussa ovat tällä hetkellä mukana Helsingin seurakuntayhtymä, Espoon seurakuntayhtymä, Hyvinkään seurakunta, Seinäjoen seurakunta, Tampereen seurakuntayhtymä, Vaasan seurakuntayhtymä sekä Ylöjärven seurakunta. Hautahaussa on oin 641 000 hautapaikan tiedot.

Hautapaikkaa voi etsiä palvelusta syöttämällä ensi vainajan sukunimen ja sitten etunimen. Hakua voi tarvittaessa rajata syntymä- ja kuolinvuoden tai hautausmaan mukaan. Palvelun sisältämä karttapalvelu näyttää haudan sijainnin hautausmaalla. Hyvinkään osalta kartoista näkyy Puolimatkan ja Rauhannummen hautausmaiden kartat.

Vainajan tietoja tai hautapaikkaa ei löydy seuraavissa tapauksissa:

·         haudan hallinta-aika on päättynyt

·         hautauksesta on kulunut alle kuukausi

·         vainaja ei ole hautakartan tietokannassa (esim. kastamattomat lapset)

·         osa historiallisista haudoista

Mikäli etsittyä vainajan hautapaikkaa ei löydy, asiasta voi ottaa yhteyttä Hyvinkään seurakunnan hautaustoimeen. Palautetta voi antaa myös hakupalvelun Yhteystiedot –osion kautta.