Talous

Hyvinkään seurakunnan kirkollisveroprosentti on 1,25% vuonna 2024.

Hyvinkään seurakunnan talousarviot vuosilta 2024 ja 2023:

Talousarvio 2024 (PDF)

Talousarvio 2023Linkki avautuu uudessa välilehdessä Linkki avautuu uudessa välilehdessä(PDF)

Hyvinkään seurakunnan tilinpäätökset vuosilta 2022 ja 2021:

Tilinpäätös 2022 (PDF)

Tilinpäätös 2021 (PDF)

Osallistava budjetointi vuonna 2024

Osallistava budjetointi osallistaa seurakuntalaisia ideoimaan

Hyvinkään seurakunta on varannut talousarvioon ensimmäistä kertaa määrärahan osallistavaa budjetointia varten.

Kirkkovaltuusto myönsi vuoden 2024 talousarvion käsittelyssä (7.12.2023) osallistavalle budjetoinnille 5 000 euron määrärahan. Osallistava budjetointi tarkoittaa, että kaikilla hyvinkääläisillä on mahdollisuus ehdottaa kohteita, mihin seurakunnan talousarviossa myönnetty määräraha käytetään.

Ehdotuksen määrärahan käytöstä voi tehdä hyvinkääläinen yksityishenkilö. Ehdotuksen tulee olla uusi ja toteutuksesta koituvat kustannukset kertaluonteisia. Ehdotukset kootaan yhteen arvioitavaksi ja samankaltaiset ehdotukset voidaan yhdistää. Tämän jälkeen hyvinkääläisillä on mahdollisuus äänestää omaa suosikkiehdotustaan toteutettavaksi. Ehdotuksen/ehdotusten toteutuksesta vastaa pääsääntöisesti Hyvinkään seurakunta. Toteutusaika on kuluvan talousarviovuoden aikana.

Ehdotusten tekeminen, ja myöhemmin itse äänestys, toteutetaan seurakunnan verkkosivuilla olevan lomakkeen avulla. Äänestyksen aikana verkkosivuilla voi myös tutustua tarkemmin esillä oleviin ehdotuksiin.

Lomake ehdotusten tekemiseen.

Osallistavan budjetoinnin tavoite on lisätä seurakuntalaisten osallistamista ja edistää seurakunnan toimintalinjauksen ”Hyvällä sanomalla hyvinkääläisten hyväksi!” toteutumista.

Ehdotuksista, äänestyksestä sekä tietysti myös tuloksista viestitään seurakunnan sosiaalisessa mediassa verkkosivuilla.

Osallistavan budjetoinnin aikataulu vuonna 2024:

• Ehdotusten tekeminen (1.3.-24.3.2024)
  • Ehdotusten arviointi ja valinta äänestykseen (25.3-14.4.2024)
  • Äänestys (15.4.-12.5.2024)
  • Tulosten julkistaminen 24.5.2024 mennessä
  • Ehdotuksen toteutus vuoden 2024 aikana

Lisätiedot ja tarkemmat ohjeet on luettavissa dokumentista Osallistavan budjetoinnin periaatteet ja aikataulu vuodelle 2024.

Hyvällä sanomalla hyvinkääläisten hyväksi!