Seurakunnan toimintalinjaus vuoteen 2025

Hyvällä sanomalla hyvinkääläisten hyväksi!

Missio

Hyvinkään seurakunta kutsuu ihmisiä Jumalan yhteyteen ja rohkaisee välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta.

Arvot

Usko, toivo ja rakkaus.

-    Uskon kautta syntyvä yhteys Jumalaan luo kristityn ja seurakunnan elämään perustan
-    Toivon taustalla on Jeesuksen lupaus Jumalan oikeudenmukaisuudesta, huolenpidosta ja iankaikkisesta elämästä.
-    Rakkaus merkitsee lähimmäisistä välittämistä aina ja kaikkialla.

Visio

"Tässä kaupungissa on paljon minun kansaani."

Toimintalinjaukset:

1. Katsomme Kristukseen

• Pidämme rohkeasti ja avoimesti esillä sanomaa toivosta, pelastuksesta ja Jumalan rakkaudesta Jeesuksessa Kristuksessa.
  • Toimimme niin, että seurakuntamme on avoin ja kutsuva rukouksen, osallisuuden ja vieraanvaraisuuden yhteisö.
  • Vastaamme hengelliseen etsintään ja kaipaukseen ja viemme hyvää sanomaa lähelle ja kauas.
  • Monipuolinen jumalanpalveluselämä kutsuu pyhän kohtaamiseen ja lähettää palvelemaan omassa tehtävässämme.

2. Katsomme ympärillemme

• Seurakunta viestii avoimesti, aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti. Jokainen työntekijä ja seurakunnan vastuunkantaja on viestijä omalla paikallaan.
  • Olemme heikoimpien puolella ja kohdistamme apua ja tukea entistä enemmän sinne missä on yksinäisyyttä, sairautta, hätää ja johon muu apu ei ulotu.
  • Toivotamme tervetulleeksi alueellemme muuttajat ja luomme kontakteja niihin, jotka eivät ole kirkon jäseniä.
  • Kohtamme ihmisiä siellä missä he ovat. Toimimme niin, että Hyvinkään seurakunta on luotettava ja haluttu yhteistyökumppani.

3. Katsomme tulevaisuuteen

• Tuemme perheitä ja lasten ja nuorten kasvua ja etsimme uusia väyliä kristillisen kasvatuksen toteutumiselle.
  • Kannustamme yhdessä tekemiseen, uusiin ideoihin ja kokeiluihin. Rohkeasti arvioimme mikä toimii ja mistä on aika luopua.
  • Vahvistamme seurakuntamme työntekijöiden hengellistä identiteettiä, sitoutumista, joustavuutta, vuorovaikutustaitoja sekä osallistavaa ja verkostoituvaa työotetta. Huolehdimme työntekijöiden työhyvinvoinnista. Arvostamme ja tuemme vapaaehtoistyötä seurakunnassa.
  • Kannamme vastuuta ympäristöstä ja luomakunnasta.

Seurakunnan toimintalinjaus vuoteen 2025 (PDF)