Kalliopohja - Teatteri Betan kesänäytelmä 2022

Kalliopohja

Teatteri Betan kesänäytelmä 2022

Nyt on tarjolla harvinaisuus. Teatteri Beta on saanut oikeudet tehdä kirjailija Bo Giertzin romaaniin Kalliopohja perustuvan esityksen. Tietääksemme näin ei ole aikaisemmin tapahtunut, ainakaan Suomessa.

Kalliopohja on yksi suosituimmista kristillisistä romaaneista pohjoismaissa. Sukupolvi toisensa jälkeen on löytänyt sen ja tullut temmatuksi kirjan maailmaan.

Kirjailija Bo Giertz (1905-1998) oli nuoruudessaan ateisti. Opiskellessaan lääketiedettä Uppsalassa hän kiinnostui uskonasioista kristittyjen ystäviensä kautta. Lopulta Giertz päätyi aloittamaan teologian opinnot. Hän työskenteli ensin seurakuntapappina ja myöhemmin Göteborgin piispana. Lisäksi Giertz kirjoitti. Hän on julkaissut yli 30 kirjaa, raamatunselitysteoksia, hengellisiä kirjoituksia ja kaunokirjallisuutta. Ruotsalainen Kyrkans tidning -lehti valitsi Giertzin 1900-luvun tärkeimmäksi kristilliseksi vaikuttajaksi maassaan.

Tunnetuin Giertzin teoksista on Kalliopohja -romaani. Giertz kirjoitti sen 1941 työskennellessään pienen Torpan seurakunnan pappina. Kirjassa kuvataan pappien työtä ja paikkakuntalaisten elämää kuvitteellisessa Ödesjön kylässä. Romaanin suosion salaisuus on kenties siinä, että lukijapolvi toisensa jälkeen on löytänyt itsensä samoista kamppailuista kirjan henkilöiden kanssa. Miten lohduttaa kärsivää? Kuinka kohdata epäusko itsessä ja muissa? Millä tavoin ratkaista ristiriitoja eri tavoin uskovien kesken? Mistä löytää elävä suhde Kristukseen? Giertz kirjoittaa vahvasti, toiveikkaasti ja suurella rakkaudella meistä ihmisistä ja Vapahtajastamme.

Esitykset Hyvinkään Kirkkopuistossa:

su 3.7.22 klo 14 ja klo 18

ma 4.7.22 klo 19

ti 5.7.22 klo 19

ke 6.7.22 klo 19

to 7.7.22 klo 19

su 10.7.22 klo 14 ja 18

Liput tulevat myyntiin toukokuussa 2022.

Lisätiedot: 040 5845 836, antti.sevanto@evl.fi

TULE MUKAAN TOTEUTTAMAAN KALLIOPOHJA-NÄYTELMÄÄ

Tule isoon rooliin, tai pienempään, tule soittamaan bandissä, rakentamaan lavastusta, kuiskaajaksi harjoituksiin, ohjaamaan liikennettä, kaatamaan kahvia, tule joka paikan höyläksi, tai mukaan muuten vain. Tehtäviä ja rooleja on kaikenikäisille.

Harjoitukset alkoivat ma 2.5.22, mutta mukaan ehtii vieläkin, varsinkin joukkokohtauksiin. Harjoituksia on arki-iltaisin ja joinakin viikonloppuina.

Lisäksi tehdään vierailunäytös Tukholmassa suomalaisen seurakunnan vieraana syyskuussa 2022, jos tilanne sen sallii.

Ilmoittaudu tai kysy lisää: 040 5845 836, antti.sevanto@evl.fi