Hyvinkään reserviupseerit nostivat kaadetut muistomerkit

Hyvinkään reserviupseerit ry auttoi Rautatienrakentajien hautausmaalla uutena vuotena ilkivallan kohteeksi joutuneiden hautojen omaisia ja nosti kaadetut muistomerkit pystyyn.

Muistomerkkien nosto oli torstaina 12.1.2023. Vaikka vallitsi suojakeli, kivien irrotus maasta ja pystyyn nostaminen onnistuvat. Lämmin ja sydämellinen kiitos omaisten ja seurakunnan puolesta Hyvinkään reserviupseereille hienosta ja pyyteettömästä työstä.

Muistomerkkejä kaadettiin vuodenvaihteessa

Rautatienrakentajien hautausmaalla on vuoden vaihteen tienoilla kaadettu kuusi hautamuistomerkkiä. Näiden lisäksi kahdesta oli rikottu lyhdyn lasi. Kaadetut muistomerkit ovat jäätyneet maahan ja lumihankeen kiinni, joten niiden pystyyn nostaminen ei tällä hetkellä ole turvallista.

Niiden hautojen haltijoihin, joita ilkivalta koskee, otetaan yhteyttä seurakunnan toimesta. Seurakunta on tehnyt asiasta rikosilmoituksen.

Hautaoikeuden haltijan voivat tarkistaa onko muistomerkeille aiheutunut vahinkoa ja tehdä oman haudan osalta rikosilmoituksen ja korvausvaateen poliisille.

Seurakunta nostaa kivet pystyyn, kun sääolosuhteet sensallivat ja kivien nostaminen ilman lisävahinkoa on turvallista.

Lisätietoa:
Markku Husso
hautaustoimen päällikkö
markku.husso @ evl.fi,  0400 475641.

Tue Jan 10 13:31:00 EET 2023