Diakonia

Diakonia on käytännön toimintaa toisen ihmisen auttamiseksi. Voit ottaa yhteyttä diakonian vastaanotolle kun kaipaat tukea elämääsi. Diakoniatyöntekijät antavat keskusteluapua, ohjausta ja neuvontaa sekä tarvittaessa taloudellistakin apua Hyvinkäällä kirjoilla oleville henkilöille.

Diakonian palvelut ovat ilmaisia, mutta osa retkistä ja leireistä on maksullisia.

Diakoniatyöntekijät ovat salassapitovelvollisia.

Diakonian ajanvaraus

Diakonian vastaanotolle voit hakeutua

soittamalla ajanvarausnumeroomme 019 456 1250

maanantaisin ja tiistaisin klo 13-16,

tai

torstaisin klo 10-13.

Diakonian vastaanottotilat löytyvät seurakuntakeskuksesta osoitteesta Hämeenkatu 16.

Diakonian palveluita

• Kaiken kansan kammari Vehkojan seurakuntakeskuksen piharakennuksessa maanantaisin klo 10-14.
  • Kaiken kansan ruokailu Vehkojan seurakuntakeskuksessa tiistaisin klo 12.30. Kevätkausi 28.5.2024 saakka.
  • Kaiken kansan kahvila Vanhassa kirkossa perjantaisin klo 9-12. Kevätkausi 17.5.2024 saakka.
  • Kaiken kansan soppatykkiruokailut ja muut tapahtumat loppukeväästä jouluun.
  • kotikäynnit
  • ryhmät ja kerhot
  • retket ja leirit

Itsenäinen Hyvinkään seurakunta perustettiin 1917 ja seurakunta kuului Porvoon hiippakuntaan v. 1923 asti. Seurakuntaan otettiin ensimmäinen diakoniatyöntekijä 1918. Työtä tekemään palkattiin suntiodiakoni Kalle Uuno Murtola, joka aloitti työnsä maailman – ja kansalaissodan jälkeisissä ankeissa oloissa.

Tästä voit tutustua Tuija Mattilan laatimaan Hyvinkään seurakunnan diakoniatyön historiaan. Linkki avaa pdf-version

Diakonian historiaa Hyvinkäällä

YouTube-video

DIAKONIA – OSA SUUREMPAA KOKONAISUUTTA

Diakoniatyön perustana ovat Jeesuksen esimerkki ja opetukset. Diakonian tehtävänä on lievittää inhimillistä hätää ja välittää Jumalan rakkautta. Diakonia tarjoaa apua hengelliseen, henkiseen ja aineelliseen ahdinkoon.

Diakoniatyöntekijät tekevät yhteistyötä seurakunnan muiden työntekijöiden ja Hyvinkäällä toimivien eri viranomaistahojen sekä useiden järjestö- ja kansalaistoimijoiden kanssa.

Työalat ja vastuualueet

Kehitysvammaistyö, näkövammaistyö