Uutislistaukseen

Hyvinkään seurakunnan kirkkoneuvosto avasi kirkon ovet samaa sukupuolta olevien parien vihkimiseen

Kuva Veini Vänskä

Hyvinkään seurakunnan kirkkoneuvosto on päättänyt 27.9.2023, että Hyvinkään seurakunnan kirkkoja voidaan käyttää samaa sukupuolta olevien kihlaparien avioliiton vihkimiseen tai jo solmitun avioliiton kirkolliseen siunaamiseen. Päätöksestä äänestettiin luvuin 11 – 2. Asiaa koskeva aloite jätetiin kirkkoneuvostolle elokuussa. Päätöksen myötä Hyvinkään seurakunta liittyy niiden seurakuntien yhä kasvavaan joukkoon, jotka haluavat tiloja koskevalla päätöksellä edistää tasa-arvoa ja seksuaalivähemmistöjen oikeudenmukaista kohtelua.
Päätöksestä on jätetty kaksi eriävää mielipidettä.

Vihkimisoikeutta koskevat päätökset kuuluvat kirkolliskokouksen toimivaltaan ja vaativat määräenemmistön päätöksen.

Virpi Koivisto

kappalainen, vt. kirkkoherra

Virpi Koivisto
Kappalainen