Osallistava budjetointi 2024 - äänestys on alkanut!

Hyvinkään seurakunta on varannut talousarvioon ensimmäistä kertaa määrärahan osallistavaa budjetointia varten.

Kirkkovaltuusto myönsi vuoden 2024 talousarvion käsittelyssä (7.12.2023) osallistavalle budjetoinnille 5 000 euron määrärahan. Osallistavan budjetoinnin tarkoitus oli, että kaikilla hyvinkääläisillä oli mahdollisuus ehdottaa kohteita, mihin seurakunnan talousarviossa myönnetty määräraha käytetään. Ehdotukset jätettiin seurakunnan nettisivuilla olleen linkin kautta 1.3.-24.3.  Ehdotuksen määrärahan käytöstä sai tehdä hyvinkääläinen yksityishenkilö. Ehdotuksen tuli olla uusi ja toteutuksesta koituvat kustannukset kertaluonteisia. Määräajassa (24.3. mennessä) saapuneet ehdotukset koottiin yhteen arvioitavaksi ja samankaltaisia ehdotuksia oli mahdollista yhdistellä äänestystä varten.

Nyt on aika äänestää!

Kivoja ja innovatiivisia ehdotuksia tuli kaiken kaikkiaan 11 kpl. Tämä on hieno määrä, sillä Osallistuva budjetointi toteutetaan seurakunnassamme ensimmäistä kertaa. Äänestykseen ylsi kuusi (6) ehdotusta. Äänestys alkaa maanantaina 15.4. ja päättyy sunnuntaina 12.5. Ehdotuksista voi äänestää niin montaa, kuin määrärahalla on mahdollista toteuttaa. Äänestäjällä ei siis ole käytössä tietty äänimäärä, vaan tietty rahasumma eli 5 000 euroa.

Äänestettävänä olevat ehdotukset:

1.    "Nuorten illat" keski-ikäisille tai kaiken ikäisille:  Lautapelejä, leikkejä ja laulua. Yhteisöllisyyden ja hengellisen yhteyden vahvistaminen muihin seurakuntalaisiin. Budjetti: 200 €.
2.    Minun ylistykseni - kun Pyhä liikuttaa: Liikunnallisen ylistyksen opettelua ryhmässä. Sopii kaiken ikäisille.  Viikonloppukurssi tai muutamana viikkona iltakurssina. Budjetti: 1 500 €.
3.    Kristillinen hiljaisuuden päiväretriitti puutarhaympäristössä: Päivän puutarharetriitti antaa tilaisuuden matalalla kynnyksellä harjoitella hiljentymistä rukouksen ilmapiirissä, luonnon ihmeitä katsellen. Nummelan tilan puutarha Nurmijärvellä 17.8.2024 klo 10-16. Budjetti: 1 500 €.
4.    Gospel-lattarit-ryhmäliikuntaa syyskaudeksi: Yhdessä tekemistä ja hyvinvointia. Matalankynnyksen tanssitunnit sopivat kaikenikäisille. Budjetti: 1 500 €.
5.    Tarinateatteriesityksiä koululaisille oppilaiden tunnetaitojen vahvistamiseksi: Esitykset toteutetaan kahden koulupäivän aikana syksyllä 2024. Esityksiä on 8 kpl. Toteuttajana Tarinateatteri Palaset. Budjetti: 3 100 €.
6.    Matalankynnyksen jatkoripari aikuisille: Muutaman kokoontumiskerran kurssi, joka sisältää luennot, ryhmäkeskustelut ja hartaudet sekä päätösjuhlan Sääksissä. Budjetti: 5 000 €.

Äänestys toteutetaan seurakunnan verkkosivuilla olevan lomakkeen avulla.

Lomake äänestykseenLinkki avautuu uudessa välilehdessä (aukeaa uuteen ikkunaan).

Kaikki ideat arviointeineen julkaistaan äänestyksen päätyttyä.

Ehdotuksen/ehdotusten toteutuksesta vastaa pääsääntöisesti Hyvinkään seurakunta. Toteutusaika on kuluvan talousarviovuoden aikana.

Osallistavan budjetoinnin tavoite on lisätä seurakuntalaisten osallistamista ja edistää seurakunnan toimintalinjauksen ”Hyvällä sanomalla hyvinkääläisten hyväksi!” toteutumista.

Osallistavan budjetoinnin aikataulu vuonna 2024:

•    Ehdotusten tekeminen (1.3.-24.3.2024)
•    Ehdotusten arviointi ja valinta äänestykseen (25.3-14.4.2024)
•    Äänestys (15.4.-12.5.2024)
•    Tulosten julkistaminen 24.5.2024 mennessä
•    Ehdotuksen toteutus vuoden 2024 aikana

Osallistavan budjetoinnin vaiheista, kuten ehdotuksista, äänestyksestä sekä tietysti myös tuloksista viestitään seurakunnan sosiaalisessa mediassa sekä verkkosivuilla.

Lisätiedot ja tarkemmat ohjeet on luettavissa dokumentista Osallistavan budjetoinnin periaatteet ja aikataulu vuodelle 2024.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2024-04-15 12:27:00.0