Sururyhmät

Aikuisille ja lapsille Hyvinkään seurakunnassa

Oletko menettänyt läheisen ihmisen? Hyvinkään seurakunta järjestää sururyhmiä aikuisille ja lapsille. Aikuisten sururyhmiä on vuosittain kolme, lasten sururyhmiä harvemmin. Lisäksi järjestetään ns. erityissururyhmiä mahdollisuuksien mukaan.

Surulla on monet kasvot. Surun jakaminen ja yhdessä käsitteleminen voi tuoda lohtua ja auttaa eteenpäin. Sururyhmä perustuu keskinäiseen vuorovaikutukseen ja kokemusten jakamiseen. Esille nousevat surun eri vaiheet ja suruun liittyvät tunteet, voiman ja lohdun löytämisen kokemukset, kristillinen näkökulma kuolemaan ja suruun. Sururyhmässä rohkaisemme toisiamme eteenpäin surun tiellä, ryhmään osallistumista suositellaan kun läheisen kuolemasta on kulunut pari kolme kuukautta.

Seuraava sururyhmä alkaa 25.4.24  ja kokoontuu kevään aikana viisi kertaa 2.5., 16.5., 23.5, 30.5. klo 18. Kokoontumispaikka on seurakuntakeskus, Hämeenkatu 16, keskusteluhuone, toinen kerros. Ryhmää ohjaavat pastori Virpi Vikman ja lastenohjaaja Laura Kuiri. Ilmoittautumiset 15.4. mennessä laura.kuiri@evl.fi, puh. 040 805 0333. Ryhmään voidaan ottaa kahdeksan osallistujaa.

Hyvinkään mielenterveysseura järjestää tarpeen mukaan vertaistukiryhmiä itsemurhan kautta läheisensä menettäneille. Tiedustelut Mieli ry Hyvinkää Ma-to klo 9-15:00, p. 0400 755 284.

Nuoret lesket vertaistukiryhmä lisätietoja: nuoretlesket.hyvinkaa@gmail.com

Lapsensa menettäneiden vertaistukiryhmä. Tiedustelut: Leena Vilkka, leena.vilkka@biofilos.fi, puh. 040 762 7650. Järj. Käpy Lapsikuolemaperheet ry yhteistyössä Hyvinkään seurakunnan kanssa.

Lasten sururyhmät

Aikuinen työstää menetyksiään puhumalla. Lapsella ei ole samanlaista kykyä käsitellä suruaan sanoin. Silti lapsen suru on yhtä vakava ja jättää usein vielä voimakkaammat jäljet kuin aikuisen suru. Toisten saman kokeneiden seurassa lapsi voi kohdata menetyksen kivun ikäänsä sopivalla tavalla. Leikkien, askartelun ja musiikin kautta surun ilmaisijaksi löytyvät ehkä myös sanat ja olo helpottuu, kun läheisen kuolemaan liittyviä tunteita oppii ilmaisemaan.

Tiedustelut  Ari-Pekka Laakso, puh. 0400 616 238 ari-pekka.laakso@evl.fi tai Laura Kuiri, puh. 040 8050 333, laura.kuiri@evl.fi

äiti lohduttaa lasta - lasten sururyhmä hyvinkään seurakunnassa

Nuorisotyönohjaaja

Varhaisnuoret

Motto: Odota aasilla ratsastavaa nöyrää Kristusta, kavahda Kristuksella ratsastavia kopeita aaseja.

Lastenohjaaja

Moi! Mä oon Laura ja työskentelen Pappilassa. Kirkkomuskarit pienten lasten ja heidän vanhempiensa kanssa on päätyöni. Mikä olisikaan parempi tapa kertoa kristinuskosta kuin yhdessä laulaen, leikkien ja tanssien. Tule mukaan seuraamaan kirkkomuskarin menoa instagramista; @laurajapaavo_kirkkomuskarissa . Kirjoitan myös Kirkonmäki-lehteen lapsen silmin sivua, on ihanaa kun pääsee ideoimaan, kuvaamaan ja kirjoittamaan. Kaikki lempipuuhiani. Toimin myös Kirkon alat ry:n luottamusmiehenä ja monenlaisissa lapsi- ja perhetyön tapahtumissa. Talviuinti, elokuvat ja kierrätysmateriaaleista askarteleminen ovat intohimoni, varsinkin indie-elokuvat ja kierrätysaiheiset korvakorut. Niiden parissa vierähtää helposti kaikki vapaa-aika.

Motto: ”Älkää murehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen.”

Matt.6:34

Lapsen kuoleman suuressa surussa ei tarvitse selvitä yksin. Läheisten lisäksi sekä kotikunta että kirkko auttavat.

Lapsen kuoleman surussa ei tarvitse selvitä yksin