Vihkiajan varaaminen

Seurakuntatoimistoon otetaan yhteyttä avioliiton esteiden tutkimiseksi viimeistään seitsemän vuorokautta ennen vihkimistä. Seurakuntatoimiston kautta varataan kirkko, vihkiaika ja pappi. Seurakuntatoimistoon voi esittää toiveen vihkipapista sekä seurakunnan pappeihin voi olla yhteydessä myös suoraan.

Edellytykset

Kirkollisesti vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä. Jos toinen kihlakumppani ei ole kirkon jäsen, heidät voidaan vihkiä kirkollisesti, jos kirkkoon kuulumaton on muun kristillisen kirkon tai uskontokunnan jäsen.

Vihkiminen voidaan toimittaa kirkossa, seurakuntakeskuksen (Hämeenkatu 16) kappelissa, kotona tai muussa sovitussa paikassa, vaikka ulkona. Häät voivat olla isot tai pienet, yhdessä papin kanssa vihkitoimituksesta voi suunnitella hyvän kokonaisuuden.

Vihkipapin kanssa sovitaan tapaamisesta.

Kirkoissa oleviin vihkimisiin varataan automaattisesti kanttori, joka vastaa musiikista vihkimisessä. Häntä ei tarvitse pyytää paikalle erikseen. Musiikin valinnassa tulee ottaa huomioon tilaisuuden jumalanpalvelusluonne. Musiikkitoiveiden toteutukseen vaikuttavat kirkkotilassa oleva soitin, kanttorin ohjelmisto, mahdollisten nuottien hankinta ja valmisteluun kuluva aika. Olettehan hyvissä ajoin yhteydessä kanttoriin, jotta toiveenne voidaan huomioida mahdollisimman hyvin. Omaan vihkimiseenne tulevan kanttorin nimen ja yhteystiedot voitte kysyä kirkkoherranvirastosta tai johtavalta kanttorilta. Halutessanne voitte jättää musiikkivalinnat myös kanttorin valittavaksi.

Ennen vihkimistä sunnuntain jumalanpalveluksessa rukoillaan avioliittoon aikovien puolesta.

morsian morsiuskimppu kädessä - häät Hyvinkään seurakunta