Lapsia Sääksissä

Varhaiskasvatusyhteistyö

Yhteistyö kunnan varhaiskasvatuksen kanssa

Kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen kanssa tehdään yhteistyötä Vasun (Varhaiskasvatussuunnitelma) perusteiden mukaisesti. Neljän korin malli toimii yhteistyön pohjana.

Seurakunta tarjoaa päivähoidossa oleville lapsille pikkuväen kirkkohetkiä joulun ja pääsiäisen aikaan. Seurakunnan tilat toimivat myös yhtenä oppimisympäristönä. Lapsiryhmät voivat esimerkiksi käydä tutustumassa kirkkorakennukseen tai hautausmaahan. Lapsiryhmille järjestetään kirkkoseikkailuja vuorovuosin eri kirkkorakennuksissa. Keväällä järjestetään päiväkotien retkipäiviä Sääksin leirikeskukseen. Jokaisen päiväkodin kanssa on sovittavissa, miten seurakunnan varhaiskasvattaja käy päiväkodissa rikastuttamassa toimintaa yhteisellä hetkellä seurakunnan ja päiväkodin yhteisen suunnitelman mukaisesti. Aiheina voi olla esim. ystävyys, kiusaaminen, erilaisuuden hyväksyminen, kuka tulee synttäreille.

Varhaiskasvatuksen kasvattajat voivat ottaa yhteyttä milloin vain seurakunnan varhaiskasvatuksen ohjaajaan Nonna Kotkanen-Koivuun tai päiväkotiyhteistyötä tekevään lastenohjaajaan Eeva Nybergiin. Yhteystiedot löytyvät sivun alaosasta.

Seurakunta tarjoaa myös kasvun ja hyvinvoinnin tukea mm. kriisitilanteissa sekä mentorointia ja materiaalia katsomuskasvatuksen toteuttamiseen. Seurakunta tukee mielellään varhaiskasvatuksen katsomuskasvatusta ja tutustuttaa lapsia kristilliseen kulttuuriin ja perinteeseen.

Kumppanuuden korit

Yhteistyömme perustuu opetushallituksen sekä kirkkohallituksen kumppanuuden koreihin sekä varhaiskasvatusyhteistyön sopimukseen ja vuosikelloon.

Selkeä 2 minuutin video perehdyttää sinut lyhyesti ja ytimekkäästi Kumppanuuden koreihin!Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kumppanuuden korit:

• Kori 1: Yleissivistävä opetus, kaikille lapsille sopiva
  • Kori 2: Perinteiset juhlat, srk:n työntekijä kutsuvieraana juhlissa/ vanhempainilloissa
  • Kori 3: Uskonnolliset tilaisuudet, vanhempien suostumuksella
  • Kori 4: Kasvun ja hyvinvoinnin tuki kasvattajille

Tietoa kristillisistä juhlista ja pyhäpäivistä

Täältä Linkki avautuu uudessa välilehdessälöydät tietoa sekä Suomessa vietettävistä juhlista että paastonajoista. Tämä on hyvä työväline katsomuskasvatukseen / Minä ja meidän yhteisömme -oppimisalueeseen, jossa lapset perehtyvät perheen katsomusmaailmaan ja tutustuvat ryhmän muiden lasten katsomuksiin.

Tästä linkistä Linkki avautuu uudessa välilehdessäavautuu kristillisten pyhäpäivien kokonaisuus eli kirkkovuosi. Jokaisen juhlapäivän kohdalta on tarkempi selitys sille, miksi tai minkä muistoksi juhlapäivää vietetään. Tätä voidaan käyttää tukena katsomuskasvatuksessa/ Minä ja meidän yhteisömme -oppimiskokonaisuudessa silloin, kun perehdytetään lapsia erityisesti evankelisluterilaisen kirkon katsomukseen ja traditioon.

Joulukirkko

Lastenohjaaja

Olen vanha konkari lapsi- ja perhetyössä. Työpisteeni on Pappilan päiväkerhossa ja iltaperhekerhossa, teen myös päiväkotiyhteistyötä. Iloitsen työssäni lapsista ja heidän ajatuksista. Tartun rohkeasti uusiin haasteisiin. Liikunta ja rakkaus on elämäni suola ja sokeri.

Motto: On ilo, ilo, ilo olla yhdessä.

Seurakuntapastori

Varhaiskasvatuksen pappi: lapsi- ja perhetyö sekä parisuhdetyö

Lapsissa on tulevaisuus.

Jeesus sanoo: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta."

Tässä työni tavoite ja haaste. Kohdata jokainen lapsi yksilönä ja pyrkiä itse kohti lapsen kaltaisuutta yhdessä perheen ja läheisten kanssa. Olen kahden säheltävän kultaisen noutajan iloinen omistaja.