Pasi Hujanen, Venäjä

Yhteistyökirkko: Inkerin kirkko

Pasi Hujanen

Pasi Hujanen toimii Pietarin ja Länsi-Inkerin rovastikunnan pappina monissa seurakunnissa, pääpainona Hatsina ja Pushkin.

Hänen työnsä on pääosin suomenkielisten jumalanpalvelusten toimittamista ja inkeriläisvanhusten tapaamista kotikäynneillä ja siihen liittyvää diakoniatyötä. Työtä on osittain myös Suomen puolella ja Virossa inkeriläisten parissa. Diakoniatyön lisäksi raamattuopetukset ovat Pasin erityisosaamisalaa.

Inkerin kirkkoLinkki avautuu uudessa välilehdessä itsenäistyi v. 1992. Vaikka kirkon nimi viittaa luoteis-Venäjällä sijaitsevaan historialliseen alueeseen Inkerinmaahan, kirkko toimii koko Venäjän federaation alueella.  Inkerin kirkolla on pitkä historia, luterilainen kirkko on toiminut Venäjällä yli 400 vuotta. Kirkon keskustoimisto sijaitsee Pietarissa. Maassa on noin 143 milj. asukasta.
Inkerin kirkko tarvitsee vielä pitkään tukea, sillä monissa paikoissa vuokrat, rakennuskustannukset ja monet muut seurakunnan kustannukset ovat korkeat tavallisten seurakuntalaisten omin varoin hoidettaviksi. Keskiluokkaisen väestön tuleminen seurakuntaan on tehnyt joistain seurakunnista jo lähes omavaraisia. Se herättää toiveita siitä, että seurakuntien talous vähitellen muodostuu omavaraisemmaksi.

Vanhuksilla on Venäjällä on usein vaikeaa – tue tätä tärkeää työtä.

Lue Pasi Hujasen lähettäjäkirjeet tästä.

Lue Pasin ajatuksia Inkerin kirkosta tästä.

Tietoa Venäjästä

Valtiomuoto Federaatio
Pääkaupunki  Moskova
Asukkaita  143 milj.
Uskonnot  Kristinusko (ortodoksinen pääosin), islam, juutalaisuus, buddhalaisuus
BKT noin 11 000 €/asukas

Lähetyssihteeri

”Taas uudet sukupolvet lapsineen oppivat ”Isä meidän” sanomaan. He sovituksen lahjan löytävät ja käyvät Vapahtajan askeliin” (virsi 472:2)

Toimin lähetyssihteerinä.Työni helposti mielletään postitushommiin ja toki niitäkin teen – tosin olemattomassa mittakaavassa.

Kerron mielelläni eri puolella maailmaa tehtävästä lähetystyöstä useille ikäryhmille päiväkerholaisista senioreihin.  Lähetystyön tiimoilta järjestän erilaisia tapahtumia, retkiä ja lähetysmyyjäisiä.  Hyvinkäällä on kaksi lähetystyön toimintaryhmää KäTeVät, jotka tekevät käsitöitä ja Tikkusormet, jotka tekevät puutöitä.

Lähetyssihteerin työn lisäksi toimin työsuojeluvaltuutettuna.