risti kädessä

Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Tervetuloa jumalanpalveluksiin!

KUUNTELE SUNNUNTAIN KLO 10 JUMALANPALVELUKSEN SUORA LÄHETYS TÄSTÄ.

Paina Play-nappia avataksesi nettikirkon:

Avaa tietokoneesi soitinohjelmistoon >>

Ehtoollisjumalanpalvelus eli messu

Messu eli ehtoollisjumalanpalvelus on seurakunnan elämän sydän ja ydintehtävä. Sitä vietetään kirkkovuoden ajankohdan mukaan. Kirkkovuosi-käsite on peräisin jo kristillisen seurakunnan ensimmäisiltä vuosisadoilta. Osallistuessaan jumalanpalveluksiin seurakuntalainen käy vuoden aikana läpi uskomme keskuksen ja päähenkilön, Jeesuksen, koko elämän ja pelastusteot. Jumala on meidän kanssamme.

Syvimmiltään messua vietetään siksi, että Jeesus Kristus on ylösnoussut. Messun ytimenä ovat Jumalan sana ja siihen pohjautuva saarna sekä ehtoollisen sakramentti. Rukousta ja virsilaulua unohtamatta. Messun musiikki tuo iloa ja lohtua. Kristuksen käsky ja lupaus ja oma kaipauksemme, ilomme ja hätämme kutsuvat ja kohdattavat messuun, juhlaan arjen keskellä. Asetumme pyhän ja ihmisiä rakastavan Jumalan kasvojen eteen ja kohtaamme myös toinen toisemme. Etsimme rauhaa, voimaa, Jumalan läsnäoloa, hiljentymistä. Monet seurakuntalaiset ovat mukana messun toteuttamisessa erilaisissa palvelutehtävissä (mm. raamatuntekstien lukeminen, ehtoollisen jakaminen, kolehdin kerääminen jne.).

Messu puhuttelee jokaista kävijää omalla tavallaan senhetkisessä elämäntilanteessa. Messun juuret tulevat kaukaa ja sen peruselementit kestävät hyvin aikaa. Kukin aika tuo jumalanpalvelukseen ja sen viettämiseen oman mausteensa. Tässä ajassa osallisuus ja yhteisöllisyys ja niiden vahvistaminen koetaan usein tärkeäksi. Tällä hetkellä esimerkiksi kuukauden ensimmäisen sunnuntain messua Hyvinkään kirkossa halutaan viettää erityisesti eri-ikäisten seurakuntalaisten osallisuuden ja eri työntekijöiden yhteistyön vahvistamisen näkökulmasta.

Hyvinkään kirkon lisäksi Hyvinkään seurakunnassa vietetään messua tai sanajumalanpalvelusta Vanhassa kirkossa, Kytäjän kirkossa, Vehkojan seurakuntakeskuksessa, Paavolan seurakuntakodilla, Martin seurakuntatalolla ja Kaukasten juhlatalolla. Näistä jumalanpalveluksista ja niiden ajankohdista ilmoitetaan tarkemmin seurakunnan nettisivujen tapahtumatiedoissa ja lehti-ilmoituksissa.

Hyvinkään kirkossa on messu joka sunnuntai klo 10, ellei muutoksista ole ilmoitettu. Tervetuloa!

Otamme mielellämme palautetta jumalanpalveluksista. Voit lähettää sen palautelomakkeella. Muistathan kertoa palautteessa, mistä jumalanpalveluksesta on kyse.

Seurakuntapastori

Jumalanpalvelustyö, sosiaalinen media

Ennen muuta varjele sitä, mikä on sydämessäsi – siellä on koko elämän lähde.

- Sananl. 4:23