Hyvinkään seurakunta ei korota kirkollisveroa

Hyvinkään seurakunta huomioi päätöksessään olla korottamatta kirkollisveroa seurakuntalaisten elämän tilanteen. Monissa kotitalouksissa eletään haastavaa tilannetta hintojen nousun keskellä. Seurakunta pyrkii elämään seurakuntalaisten arjessa mukana ja taloudelliset ratkaisut ovat osa sitä. Haastavasta taloustilanteesta sekä alijäämäisestä tilinpäätöksestä huolimatta Hyvinkään seurakunta ei korota kirkollisveroa ja etsii talouden tasapainottamiseen muita keinoja kuten henkilöstömenojen supistamista sekä kiinteistökulujen vähentämistä. Seurakunnan talous on ollut alijäämäinen vuosina 2021 ja 2022. Talouden vakauttamiseksi on laadittu kiinteistöstrategia ja henkilöstöstrategia, lisäksi tullaan perustamaan kestävän talouden työryhmä, jossa myös seurakunnan luottamushenkilöt ovat edustettuina.

Kirkkovaltuusto päätti kokouksessaan 7.6.23 säilyttää kirkollisveroprosentin nykyisessä 1,25 % myös vuonna 2024. Tämä on kolmanneksi alhaisin veroprosentti koko Suomen seurakunnissa, tavallisin veroprosentti on 1,75 prosentin luokkaa. Kirkollisvero on seurakunnan tärkein tulonlähde. Sen avulla mahdollistuu suurin osa Hyvinkään seurakunnan eri ikäryhmille ja erilaisissa elämäntilanteissa oleville ihmisille järjestämästä toiminnasta.

Thu Jun 08 08:48:00 EEST 2023